Gevaarlijk blog-precedent bij Wal-Mart

De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart ligt al geruime tijd onder vuur. Vooral de personeelspraktijken die het bedrijf aan de dag legt, hebben het een negatief imago bezorgt bij de Amerikaanse consument.

post-image-3
Wal-Mart grijpt nu naar het weblog-wapen om via een PR-initiatief die beeldvorming bij te sturen. Alleen riskeert de manier waarop een averechts effect te hebben.

De New York Times schrijft namelijk dat Wal-Mart een resem bloggende individuen aanspoort om met een spervuur aan PR-geiniteerde (geproduceerd dor PR-bedrijf Edelman) content (lees: propaganda) de perceptie van de surfende Amerikaan bij te sturen.

Die PR-content wordt daarbij aan bloggers aangeboden en vaak klakkeloos overgenomen, zelfs zonder bronvermelding, wat op groot verzet stuit vanuit de blog-community. Veel bloggers vinden deze praktijken niet kunnen en wijzen er op dat blogging een zaak van individuele expressie is en niet van het reproduceren van PR-materiaal.

Deze flagrante overtreding van de ongeschreven wetten van de blogosfeer zouden dan ook wel eens het verzuurde imago van het bedrijf verdere schade kunnen berokkenen, eerder dan het vooruit te helpen. Of hoe een verkeerd gebruik en begrip van blogging nefast kan werken voor het bedrijf dat er gebruik wil van maken.

LEES OOK:
Google koopt Blog Analytics toepassing
Text mining technieken toepassen op blogs kan een schat aan commerciële informatie opleveren
Google start met een zoekdienst voor blogs
Bloglezers spenderen meer online

Back to top button
Close
Close