Facebook gaat gebruikers meer controle over reclame geven

Gebruikers van de sociaalnetwerksite Facebook kunnen binnenkort verhinderen dat ze als onbetaalde en onbewuste reclamemakers in de zogenaamde "Sponsored Stories" fungeren, wanneer ze bijvoorbeeld een product of een onderneming vermelden of "leuk vinden". Dat is het resultaat van een rechtszaak in California, waarbij het tot een schikking kwam. Aangezien de "Sponsored Stories" een werkzaam reclameinstrument zijn, kan de maatregel ernstige verliezen aan inkomsten betekenen.

post-image-3

Facebook moet de gebruikers nu duidelijk meedelen, dat bepaalde berichten voor reclamedoeleinden ingezet worden. Het instrument werd begin 2011 ingevoerd en laat ondernemingen toe om in het kader van hun reclamecampagne bepaalde berichten van Facebook-gebruikers op de voorgrond te plaatsen. Dat gebeurt vooral wanneer een gebruiker een product of merk op de netwerksite leuk vindt.

Het internetbedrijf moet nu in de gebruikersvoorwaarden die functie duidelijk aanwijzen en controlemogelijkheden voor die "Sponsored Stories" bieden. Welke die mogelijkheden zijn, is evenwel nog niet bekend.

Facebook moet de gerechtskosten van de eisers tot 10 miljoen dollar dragen. Nog eens tien miljoen dollar zou dan aan niet-commerciële organisaties gegeven worden. Daarvoor krijgt de netwerksite zes maanden de tijd.

Facebook-stichter Mark Zuckerberg noemde persoonlijke aanbevelingen van vrienden de "Heilige Graal van de reclame".

Back to top button
Close
Close