Strubbelingen tussen Test-Aankoop en Comeos

De spanning is tastbaar tussen Comeos, de Federatie van handel en diensten in België, en verbruikersvereniging Test-Aankoop De eerste beschuldigt de tweede ervan "het vertrouwen te ondermijnen dat de Belgen eindelijk hebben in de eerlijke webwinkels".

post-image-3

Volgens Test-Aankoop, dat samen met het Europees Centrum voor de Consument in België een onderzoek liet uitvoeren, had in 2011 meer dan 12% van de klachten over een aankoop op het internet betrekking op bedrog. Van de klachten sloeg 9% op "puur bedrog", 2% op "bedrieglijke verkoopspraktijken" en 1% op "niet bestelde producten".

Maar Comeos zegt dat het deze foutieve voorstelling van zaken niet aanvaardt: "Het onderzoek over de e-commerce dat wij verleden week voorgesteld hebben, toont aan dat 96% van de online klanten een probleemloze aankoopervaring had", onderlijnt Dominique Michel, afgevaardigde-beheerder bij Comeos. "Twee percent ervan werd geconfronteerd met betaalproblemen - het gaat dus niet noodzakelijkerwijze om fraude", stipt hij aan.

Comeos wijst ook op het feit dat het percentage van de "gebruikers die `gedupeerd` zijn geen betrekking heeft op het aantal mensen dat een online aankoop verricht heeft, maar wel op de minderheid van mensen die inlichtingen bij het CEC gevraagd hebben. Bovendien gaat het exclusief om aankopen over de grenzen heen - de Belgen die online aankopen verricht hebben op websites, zijn niet opgenomen in de cijfers van het CEC".
Nog volgens het onderzoek van Comeos verkiest trouwens 47% van de Belgen zijn online aankopen te doen op Belgische in plaats van buitenlandse sites.

En tot slot laat Test-Aankoop, nog altijd volgens Comeos "geloven dat de online aankopen een enorm risico inhouden, dat u één kans op tien hebt om bedrogen te worden - terwijl het omgekeerde waar is".

Back to top button
Close
Close