Marketeers meten te vaak in functie van reporting

Waarom meten bedrijven de return van hun marketingbestedingen? In de eerste plaats zou het moeten gaan om het verbeteren van de marketinginspanningen, de ROI en de analyse of de activiteiten vanuit het standpunt van de klant echt werken en aanslaan. In de praktijk meet men echter te vaak enkel en alleen vanuit het oogpunt van rapportering.

post-image-3

Dat vertelde Jim Lenskold, vermaard marketing ROI en lead management expert en één van de sprekers op de Fusion Marketing Experience in een interview.

“We moeten in de eerste plaats mikken op het verhogen van de efficiëntie van onze marketingactiviteiten”, zegt Lenskold, “en daarbij strategischer te werk gaan bij het meten van wat we doen”.

Daarbij komen verschillende vragen aan bod zoals wat te meten, hoe gemeenschappelijke metrics definiëren en bovenal hoe dat alles te integreren rond het traject dat de klant aflegt op weg naar een aankoop.

Correct meten en de marketing ROI kennen is niet alleen een kwestie van optimalisatie en het analyseren of men wel klantgericht genoeg bezig is.

De datagestuurde must

Lenskold: “Marketeers worden steeds vaker geconfronteerd met druk om de return van hun bestedingen aan te tonen. Vanuit dat standpunt is measurement en marketing ROI, een manier om hun plannen sneller goedgekeurd te krijgen maar ook om hun positie te kunnen verdedigen tegenover andere executives in het bedrijf”.

Is alles meetbaar? “Neen”, zegt Jim Lenskold. “Maar we moeten wel zoveel mogelijk proberen door te testen en nieuwe manieren te vinden. Sommige tactieken zijn beter te meten dan anderen maar dit mag niet in de weg staan van een datagestuurde aanpak om de marketing mix te definiëren”.

Uiteindelijk is onze job om zoveel mogelijk relevante touchpoints te creëren, besluit hij. En om dat te meten is er zeer zeker nog veel ruimte tot verbetering. Zoals minder meten voor reporting-doeleinden dus.

Precies over deze thema’s gaat de eerste keynote van Lenskold op het Fusion Marketing Experience congres. In de tweede gaat hij dieper in op winnende lead management strategieën.

Back to top button
Close
Close