De Fransen kopen minder online dan de andere Europeanen

In vergelijking met de andere Europese landen kopen de Franse gebruikers weinig online, maar het online aandeel stijgt wel, aldus Forrester. Het zijn de elektronische producten die het meeste succes kennen.

post-image-3

Het onderzoeksbureau Forrester heeft haar laatste studie gepubliceerd over de online handel in Frankrijk. De Franse gebruikers zijn minder gewonnen voor deze vorm van aankopen dan hun Europese tegenvoeters: 53% ervan koopt minstens een keer per maand online, tegenover 62% in de rest van Europa. De e-commerce vertegenwoordigt 3,4% van de totale nationale handel in 2011, goed voor 12,8 miljard euro.

Deze vorm van handel blijft echter groeien, omdat hij aangewakkerd wordt door de crisis. Voor de Franse gebruikers is het online aankopen immers een manier om te besparen. 51% van de Franse gebruikers zegt beïnvloed te zijn door de prijs, tegenover het Europees gemiddelde van 43% .

De elektronische producten worden het meest online gekocht (28% van alle aankopen geschiedt online), gevolgd door kleding (17%) en informatica (10%).

Het opzoeken van producten verloopt nog vaak via de zoekmachines. Google is niet de enige toegangsweg: Yahoo en Bing zijn nog altijd goed vertegenwoordigd. Bij de SEO van de winkels moet daar dus rekening mee gehouden worden.

Maar daarbuiten hebben de gebruikers interesse voor getrouwheidsprogramma`s, zij willen immers besparen op de uiteindelijke kostprijs, waarbij kortingen en voordelen meetellen.

De Franse gebruikers zijn daarentegen steeds minder gevoelig voor diverse marketing technieken waarvan in het verleden al te vaak gebruik gemaakt werd. Zo hield in 2010 52% van de gebruikers rekening met de commentaren van de zogenaamde `peers`, tegenover 44% in 2011.

Bertrand Lemaire
Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close