Home/Social networking/Hoe beschermt u uw professionele reputatie op Facebook? Hoe beschermt u uw professionele reputatie op Facebook? Timeline, de nieuwe versie van het Facebook profiel, kan bepaalde risico`s inhouden voor uw professionele carrière, maar biedt toch ook enkele pluspunten. 2012-01-05Comment De Timeline functie van Facebook is niet beschikbaar voor bedrijven, en Facebook heeft niet gezegd dat de pro pagina`s zullen overschakelen naar het nieuwe profiel. Maar dat betekent daarom niet dat de Timeline u of uw bedrijf niet aanbelangt. Met Timeline biedt Facebook haar leden "een nieuwe manier om hun hele levensloop op één enkele pagina te vertonen". Met andere woorden uw hele biografie, vanaf de laatste update tot aan uw geboorte, indien u dat wil. Timeline is ook een goede manier om u aan anderen voor te stellen, en uw professionele antecedenten te tonen. Enkele tips om ervoor te zorgen dat Timeline het beste van uzelf toont, zonder uw carrière in gevaar te brengen:De privacy-instellingen aanpassen in functie van de boodschappenWanneer u zich vertrouwd wil maken met Timeline, dan moet u om te beginnen aandachtig bekijken wat u gaat publiceren, en u ervan overtuigen dat dit geen informatie bevat die aanstoot kan geven aan uw medewerkers, klanten of potentiële werkgevers - zoals gênante foto`s of privécommentaren. Dit risico kan u vermijden door manueel de Timeline te doorlopen, en boodschappen of evenementen te bewerken of te wissen.Maar bent u gehaast, dan kan u via de nieuwe functie "Activity Log" werken, een dashboard (boordpaneel) waarmee u snel alle evenementen kan bekijken die in uw historiek staan. Daarbij kan u de privacy-instellingen van elk evenement aanpassen, in plaats van ze gewoonweg te wissen. Zo kan u bijvoorbeeld uw fotogalerij behouden, maar die enkel toegankelijk maken voor schoolvrienden, zodat uw collega`s op kantoor geen toegang hebben.Uw professionele geschiedenis toevoegenU mag ook niet te wantrouwend staan tegenover deze functie. Want de Timeline kan een uitstekend middel zijn om uw activiteit bekend te maken en te vertellen over uw professionele ervaring. Door evenementen toe te voegen die betrekking hebben op uw activiteit, uw bedrijf of uw carrière, kan de Timeline uw Facebook pagina aantrekkelijk en interessant maken, en kan u informatie delen over uw bedrijf met klanten en collega`s.Stel u bijvoorbeeld voor dat u in uw scenario de geschiedenis van het ontstaan van uw bedrijf wil inlassen. Begin met het afspelen van uw Timeline en ga terug tot aan de datum van het ontstaan. Vervolgens kan u, door uw cursor over het scenario te bewegen dat zich in het midden van de pagina bevindt, een kleine + zien verschijnen. Klikt u op de plek waar het + symbool staat, dan kan u via een uitklapmenu een nieuw evenement aan uw scenario toevoegen. Kies "Life Event" (Levensgebeurtenis) wat een nieuw menu opent, en kies daar dan "Work and education" (werk en opleiding) uit de lijst met mogelijkheden. Nu kan u informatie toevoegen, de juiste datum van het evenement, de naam van het bedrijf en eventueel andere details, naast foto`s in verband met dit evenement of uw geschiedenis.Hou echter wel in het oog dat, zelfs indien uw Timeline pagina uitstekend is, het absoluut noodzakelijk blijft dat u een onafhankelijke professionele pagina hebt op Facebook. Want Facebook laat niet toe dat u rechtstreeks promo maakt van uw activiteit op Timeline. Voor de info over uw activiteit is het dus te verkiezen om op de Timeline een "de feiten, en niets dan de feiten" strategie toe te passen, en daarna links toe te voegen naar uw professionele pagina, indien u die hebt.Een job zoeken met uw TimelineVermits deze Timeline uw huidige en voorbije historiek vertelt, kan hij erg handig zijn voor mensen die op zoek zijn naar een job, want zij kunnen hiermee hun professioneel verleden illustreren. Bent u op zoek naar een job, dan moet u deze publieke Timeline als een nieuwe CV opvatten. Denk er bijvoorbeeld aan om relevantie informatie te vermelden over de voorbije betrekkingen, uw ervaring, uw opleiding en onderwijs curriculum, zonder uw talenten en uw interessepunten te vergeten. Uiteraard moet u ervoor zorgen dat al die elementen zichtbaar zijn voor al uw professionele contacten, zelfs indien die nog niet uw vrienden zijn op Facebook. Wat niet wil zeggen dat u zich niet mag amuseren met uw Timeline, maar het is wel belangrijk dat u de privacy-instellingen goed in het oog houdt.Bekijk het eens met de ogen van een anderWil u zeker zijn dat uw baas, uw commerciële partners of uw potentiële klanten te zien krijgen wat u wil dat zij zien op uw Facebook Timeline, probeer dan even de functie "View" (weergeven). Hiermee kan u uw Timeline zien zoals gelijk wie van uw vrienden op Facebook die zou zien. Daarmee krijgt u een exact beeld van wat er voor hen zichtbaar is of niet.Om toegang te krijgen tot "View As" (weergeven als) klikt u op het tandwieltje naast de button "Activity Log" (activiteitenlogboek), om dan "View As" (weergeven als) te kiezen in het uitklapmenu. U ziet nu een nieuwe versie van TimeLine verschijnen, met een kleine boodschap en een tekstveld, juist boven de gewone pagina. Vul in dat veld gewoon de naam in van gelijk wie van uw Facebook vrienden, om uw Timeline te bekijken via hun virtuele ogen!Jean ElyanMeer info op: http://www.lemondeinformatique.fr/ Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address