De e-commerce is voorbereid op de vloedgolf van december

Uit een onderzoek van Comeos blijkt dat steeds meer handelaars de online winkels als een extra kanaal beschouwen waarmee zij hun klanten beter kunnen bedienen. De koopkoorts in de maand december zou de Belgische e-commerce een goede start moeten geven: ook online wordt er een vloedgolf verwacht.

post-image-3

December is de belangrijkste maand van het jaar voor de handel: bepaalde winkels realiseren 20 tot 30% van hun omzetcijfer in de laatste maand van het jaar. Sinterklaas voor de speelgoedsector, kerstcadeautjes voor de electrozaken en boekenwinkels, de parfumerieën, ... Heel wat handelaars hebben de maand december nodig om hun jaar in te halen. En dan vooral in 2011: de onzekere tijden en de ongunstige economische context hebben een zeer negatieve impact gehad op de verkoop in de herfst.
 
Dit jaar rekenen steeds meer handelaars op hun online winkel om bijkomende ontvangsten te realiseren, vooral in de maand december. Voor het eerst heeft Comeos ook navraag gedaan naar de inspanningen en resultaten van de handelaren op vlak van e-commerce. Tijdens het voorbije jaar heeft 58% van de handelaars, die ook online actief zijn, zijn omzetcijfer met minstens 50% zien stijgen. "Deze cijfers moeten wel gerelativeerd worden", verduidelijkt Dominique Michel, Afgevaardigd Beheerder van Comeos. "Het online gerealiseerde omzetcijfer ligt tussen 0 en 5 percent van het totale omzetcijfer van een gemiddeld lid. De groei zal dus spectaculair zijn in percenten, maar daarom niet in absolute cijfers".
 
Het vertrouwen van de Belg in fysieke winkels heeft ook zijn weerslag op de online handel
 
De aanzienlijke investeringen van de klassieke handelaars in online toepassingen lijken in elk geval vrucht af te werpen. Het vertrouwen van de Belg in de online winkels groeit, want hij vindt voortaan zijn vertrouwde winkels op zijn computer of smartphone terug. Uit een vorig onderzoek dat Comeos uitvoerde naar de e-commerce blijkt bovendien dat iets minder dan 40 percent van de Belgen verkiest om eerst een product te bekijken en aan te raken, vooraleer het online te kopen.
 
"Onze onderzoeken tonen aan dat er helemaal geen sprake is van kannibalisering: de online aankopen geschieden helemaal niet ten koste van de klassieke winkels", vervolgt Dominique Michel. "De helft van de online aankopen zou immers niet plaats gehad hebben zonder het internet. Voor de klant betekent de online winkel een bijkomende dienst, die hij gebruikt zoals het hem uitkomt: als bron van informatie, om prijzen te vergelijken, eventueel te bestellen of kopen, om het product aan huis te laten leveren of het zelf gaan ophalen in de winkel".

Wat de handelaars betreft, voor hen is het vooral de mogelijkheid om een bredere waaier producten te kunnen aanbieden die hen aanmoedigt om in een online winkel te investeren - en in de eindejaarsperiode zijn de behoeften van de klanten (en dus het assortiment van de handelaar) nog gevarieerder dan gewoonlijk.
 
Bron: Comeos

Back to top button
Close
Close