Smartphone verkoop: China steekt de Verenigde Staten voorbij

Volgens het onderzoeksbureau Strategy Analytics zou China in het derde trimester van dit jaar de Verenigde Staten ingehaald hebben, om nu de grootste markt ter wereld te worden qua aantal geleverde smartphones. Het land zou het echter moeilijk kunnen krijgen om dit ritme vol te houden in de twee eerstvolgende trimesters, voegt het bureau eraan toe.

post-image-3

Op het einde van het derde trimester beliepen de leveringen van smartphones 23,9 miljoen stuks in China, wat het land vlak voor de Verenigde Staten plaatst, die een 23,3 terminals geleverd zagen in dezelfde periode. Strategy Analytics meent dat de Verenigde Staten eventueel terug aan de kop van het klassement kunnen komen in het vierde trimester, in het vooruitzicht van de eindejaarsverkopen. "Tijdens de volgende twee trimesters zal het voortdurend balanceren", verklaarde Thomas Kang, directeur van Strategy Analytics. "Maar vanaf volgend jaar zal China de Amerikaanse markt blijvend voorbijsteken. Voor China zullen deze cijfers elk trimester stijgen". Wat het totaal gegenereerde omzetcijfer echter betreft blijven de Verenigde Staten de smartphonemarkt domineren, die nog altijd getrokken wordt door de verkoop van high-end toestellen, met name de iPhone van Apple. "Het zal drie tot vier jaar duren vooraleer China de Verenigde Staten inhaalt qua inkomsten", voegde de directeur van Strategy Analytics eraan toe.


Twee andere onderzoeksbureaus van hun kant menen dat de Verenigde Staten altijd de belangrijkste smartphone markt zullen blijven in volume, maar op de hiel gezeten door China. Dat is zo bij Gartner, dat het aantal verkochte smartphones telt, in plaats van het aantal geleverde toestellen. Volgens het bureau bereikt de verkoop van smartphones in de Verenigde Staten 22,2 miljoen stuks in het derde trimester, en gaat het daarmee China vooraf met diens 21,7 miljoen stuks. Verleden maand heeft Canalys verklaard dat de Verenigde Staten op het einde van het derde trimester 200.000 smartphones meer geleverd hadden dan China. "Hun definitie van smartphone en de verkopers waarmee zij rekening houden is misschien verschillend", verklaarde Strategy Analytics. Dat laatste had China het voordeel gegeven, rekening houdend met de betere beschikbaarheid van smartphones in kanalen voor detailverkoop, en de subsidies voor high end toestellen zoals de iPhone van Apple die door de Chinese mobiele operatoren gegeven worden. Nationale ketens zoals ZTE hebben ook meer goedkope Android smartphones verkocht.

Volgens Strategy Analytics zag Nokia de verkoop van haar smartphones het hele  jaar spectaculair dalen, maar behoudt het toch nog altijd de eerste plaats in China, met een marktaandeel van 28%. "Historisch heeft Nokia altijd een erg goede naamsbekendheid gehad in China", verklaarde Thomas Kang. "Het Finse bedrijf vertoont een sterke aanwezigheid in de kanalen van de detailverkoop, en biedt op haar telefoons ook een software aan voor sms in het Chinees, wat heel wat gebruikers heeft verleid", voegde hij eraan toe. Nochtans heeft, aldus de directeur van Strategy Analytics, "Nokia in vergelijking met 2010 haar marktaandeel in China zien dalen met 70%". Het bedrijf heeft de volle laag gekregen van de concurrentie van de middengamma Android telefoons, aangeboden door de nationale fabrikanten, en bovendien hebben de Chinese mobiele operatoren de mobiele toestellen van concurrerende merken gesubsidieerd.

De verkoop van de iPhone van Apple heeft dan weer de wind in de zeilen in China. Thomas Kang schat het marktaandeel van Apple in het land op 12%. "Het marktaandeel van Apple is elk jaar verdubbeld", voegde hij eraan toe. En tot slot merkt hij nog op dat de Taiwanese fabrikant HTC in het derde trimester van dit jaar in de Verenigde Staten een marktaandeel had van 24%, tegenover 20,6% voor Apple.

Jean Elyan
Meer info op http://www.lemondeinformatique.fr/

Back to top button
Close
Close