Slechts 7% van Belgen gebruikt AI-tools tijdens werk

Onderzoek van Deloitte toont aan dat ChatGPT de meest gebruikte AI tool blijft in België, maar heeft zijn weg nog niet gevonden binnen de professionele context.

post-image-3
Vandaag stelde Deloitte zijn Digital Consumer Trends Report voor, een internationaal onderzoek waarin het bedrijf jaarlijks de technologiegewoonten van consumenten analyseert. Het rapport toont alvast aan dat 2023 het jaar is waarin artificiële intelligentie (AI) zijn intrede deed bij het brede publiek. Vooral de populaire applicatie ChatGPT speelde hierin een belangrijke rol en opende de deur naar de wereld van generatieve AI. Een kwart van de Belgen gebruikte al generatieve AI. Opvallend hierbij is dat het voornamelijk gaat om persoonlijk gebruik, slechts 7% van de Belgen gebruikt AI ook tijdens het werk.
 
AI is al een tijdje het absolute buzzword. Met de lancering van ChatGPT deed de technologie ook zijn intrede in ons dagelijks leven. Plots kon iedereen met zogenaamde generatieve AI aan de slag om teksten te schrijven, mails op te stellen of afbeeldingen te generen. Het doet dan ook de vraag rijzen naar de populariteit van die tools in België. Met zijn Digital Consumer Trends Report, biedt Deloitte daar nu een antwoord op.
 
ChatGPT blijft de weg leiden naar de wereld van generatieve AI
Het populaire ChatGPT is met ruime voorsprong de meest bekende tool, maar liefst 40% van de respondenten kent de intelligente chat bot. Op de tweede plaats vinden we My AI van Snapchat, dat bekend is onder 8% van de respondenten. Wat opvalt is dat de AI-tools van tech-giganten Microsoft en Google minder bekend zijn bij het Belgische publiek. Zo is slechts 6% op de hoogte van Microsoft Bing Chat en weet maar 4% wat Google Bard is. Het lijkt er dus op dat ChatGPT ondanks de toegenomen concurrentie voor Belgen de absolute toegangspoort blijft tot de wereld van generatieve AI.

Weinig bewustzijn over fouten van AI 
Uit het onderzoek blijkt ook dat een aanzienlijk deel van de respondenten zich niet bewust is van de mogelijke onnauwkeurigheden van AI-tools. Maar liefst één op drie gelooft dat de technologie altijd feitelijk accurate antwoorden produceert en dat die antwoorden onbevooroordeeld zijn. Het toont aan dat er op vlak van AI-geletterdheid nog grote stappen te zetten zijn.
 
"De aanname dat AI geen fouten maakt is zeer problematisch omdat de huidige generatieve AI-tools op de markt taalmodellen zijn die verkeerde voorspellingen kunnen maken, een fenomeen dat ook wel 'hallucinatie' wordt genoemd. Het model kan bijvoorbeeld zinnen voorschotelen die feitelijk onjuist zijn, maar die door de context voor sommige lezers heel plausibel klinken. Het is daarom belangrijk om blijvend in te zetten op AI-geletterdheid zodat gebruikers voldoende gewapend zijn om onjuiste antwoorden te kunnen herkennen. Op federaal en regionaal niveau zijn er in België al verschillende initiatieven om de AI-geletterdheid te vergroten, zowel op het werk als in de beleidsvorming", aldus Vincent Fosty.
 
Naar aanleiding van deze bevindingen ondersteunt Deloitte klanten met een dienst genaamd Trustworthy AI, die bedrijven helpt bij het ontwikkelen en implementeren van AI-tools op een manier die de betrouwbaarheid van resultaten garandeert en onbedoelde vooroordelen voorkomt.

Slechts 7% gebruikt AI voor professionele doeleinden
Een op vier Belgen heeft al gebruik gemaakt van generatieve AI. De meesten onder hen gebruiken de technologie weliswaar op onregelmatige basis, slechts één op vijf doet er wekelijks een beroep op en maar één op de twintig gebruikt het op dagelijkse basis.
 
Wat opvalt is dat de technologie voornamelijk persoonlijk gebruik dient, maar liefst 7 op 10 AI-gebruikers doen dit voor louter persoonlijke doeleinden. Slechts 29% van de mensen die generatieve AI hebben gebruikt, gebruikt de tools ook in hun job of opleiding, dit komt overeen met 7% van de totale populatie. Dit is nogal verwonderlijk, aangezien 30% van de Belgen ervan overtuigd is dat hun werkgever het gebruik van AI om dagelijkse taken te automatiseren zou toejuichen.
 
"We merken dat mensen AI vooral recreatief gebruiken, om de technologie eens uit te proberen en te zien wat ze te bieden heeft. Het is nog niet zo dat de tools een vaste plek hebben veroverd in onze workflow. Naar de toekomst toe verwachten we dat de technologie vaker gebruikt zal worden om eenvoudig werk te automatiseren en op die manier de productiviteit te verhogen", aldus Vincent Fosty.
 
Hoewel steeds meer mensen de technologie in de armen lijken te sluiten, is de helft van de respondenten toch bezorgd over de mogelijke gevolgen van AI voor de werkgelegenheid in de toekomst. Zo vrezen ze dat hun job in de toekomst vervangen zal worden door een algoritme.
Back to top button
Close
Close