Politieke advertenties: Twitter neemt het voortouw

Jack Dorsey heeft aangekondigd dat het gedaan is met advertenties met een politiek karakter op zijn sociale netwerk, en trekt daarmee een lange neus naar Mark Zuckerberg. Een teken van een harde strijd tussen de platformen om het vertrouwen van de gebruikers te herstellen.

post-image-3

De CEO van het sociaal netwerk, Jack Dorsey, kondigde verleden week aan dat Twitter vanaf 22 november zou ophouden met het verspreiden van advertenties met een politiek karakter, en dat hij meende dat het publiek voor een politieke boodschap "verdiend en niet gekocht moet worden".

De strategie van Twitter, die verschilt van die van Facebook, werd op goedkeuring onthaald in de kringen van de democraten - met name door de campagne van Joe Biden - en op kritiek door de campagneleider van Donald Trump. Mitch McConnell, leider van de Republikeinse meerderheid in de Amerikaanse senaat, klaagde in een toespraak tot de senatoren deze aanpak aan die, volgens hem, de weg opent naar "een arbitrair proces om winnaars en verliezers te kiezen in een ideeënstrijd".

Dit is een steeds terugkerende kwestie voor de belangrijkste zwaargewichten van de sociale netwerken; sommigen dringen aan dat boodschappen met politieke programma niet meer verspreid worden, vooral wanneer die valse informatie bevatten.

Facebook heeft beloofd om desinformatie te bestrijden op zijn platform, dat ervan verdacht wordt gebruikt te zijn voor het verspreiden van Russische propaganda tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, en zo in de kaart van Donald Trump gespeeld te hebben. De door Mark Zuckerberg opgerichte site wil echter de waarheid niet verifiëren van content in advertenties bedacht door politieke personen - een beslissing waartegen verschillende kandidaten voor de Democratische nominatie voor de presidentsverkiezingen van november 2020 geprotesteerd hebben.

 

Back to top button
Close
Close