De niet te missen marketingtool: de podcast

Deze digitale audio-inhoud kan overal en altijd worden beluisterd. 56% van de mensen luistert in de auto, 46% in het vliegtuig, 37% in het openbaar vervoer, 40% op de fiets of tijdens het hardlopen en 32% in de sportschool. Zoals u misschien al had geraden, hebben we het over de podcast, dit vrij recente format dat niet mag ontbreken in uw marketingstrategie!

post-image-3

Na zijn oorsprong in onafhankelijke radioprogramma's in de jaren 2000, is het blijven groeien en heeft het zijn succes verspreid. Dit succes heeft ongetwijfeld te maken met de zeer gemakkelijke consumptie, een podcast kan worden beluisterd terwijl men tegelijkertijd een andere activiteit uitvoert. Bovendien kan iedereen besluiten zijn eigen podcast te maken, of het nu een amateur, een professional, een influencer of een merk is, er zijn geen grenzen!

Steeds meer influencers willen hun inhoud diversifiëren en proberen hun eigen audioshow te maken. Omdat ze meestal een enorm publiek hebben, zijn podcasts een andere manier voor influencers om met hun publiek te communiceren. Er wordt een echte connectie gecreëerd en dit maakt de inhoud veel authentieker. Het is een kans voor de creator om dingen te onthullen die totaal nieuw en anders zijn dan wat ze gewoonlijk met haar audience deelt. In de meeste gevallen zijn de redenen waarom influencers hun eigen podcast lanceren passie, het bereiken van een nieuw doel of innovatie.

Voor merken kan het gebruik van dit formaat in hun marketingstrategie helpen om nieuwe klanten te bereiken. De hedendaagse consument is voortdurend op zoek naar personalisering en contact met merken. De podcast kan daarom het juiste middel zijn. Het bevordert interactie, memorabiliteit en brengt mensen aan het praten.

Onlangs werkte Efluenz, een creatief influencer marketingbureau, samen met Ikea om de toekomstige podcasts van het merk te promoten en er enk ele influencers bij te betrekken, evenals met Aten, een merk dat professionele producten aanbiedt voor het maken van kwaliteitspodcasts!

Merken hebben ook de mogelijkheid om extra bekendheid te creëren via de podcasts van influencers. De influencer kan het merk benadrukken tijdens de podcast of er kan gebruik gemaakt worden van een commercial die afgespeeld wordt in de podcast.

Al deze mogelijkheden maken van de podcast de content bij uitstek in 2023!

Back to top button
Close
Close