De iPad groeit vooral dankzij zijn Apple Store winkels

In een jaar tijd zijn er 140.000 tablets verkocht in België, bijna allemaal iPads. Maar volgens Digitimes (Taiwan) zal de markt van de niet-Apple tablets in 2012 met 134% groeien. Tegelijkertijd zal de iPad "slechts" op een stijging met 55% kunnen rekenen.

post-image-3

Wereldwijd verwacht men 45 miljoen Android tablets in 2012. De concurrerende tablets zouden vooral profiteren van de nieuwe bijzonder snelle nVidia processoren (Tegra 3) die voor september of oktober verwacht worden. Inbegrepen de Qualcomm en TI chips. Maar in 2011 zal Apple nog altijd 61% van de markt in handen hebben. De fabrikant heeft dus nog wat speling.

Tegelijkertijd geeft een studie over tablets aan dat de rivalen van Apple meer kans maken om zich in Europa te ontwikkelen dan in de VS.
De reden daarvoor is niet zozeer technologisch als wel logistiek. In Europa beschikt Apple over slechts 52 officiële Apple Stores, tegenover 238 in de VS.  Voorbeeld hiervan is het Verenigd Koninkrijk, dat op 30 Apple winkels kan rekenen en al een penetratie van 3% kent van tablet-bezitters.
Forrester heeft het echter niet over de impact van gespecialiseerde Apple winkel zoals die in België bestaan, noch over het online verkoopskanaal dat Apple overal in de wereld ontwikkelt.

Volgens Sarah Rotman Epps van Forrester is het belangrijkste pluspunt dat Apple bij de tablets heeft, het feit dat het de Supply Chain (concept, productie, verdeling) beheerst, waarmee het ook de prijs controleert. En dan is er het indrukwekkend marktaandeel van Apple: 80% van de tablets verkocht in de VS, en 70% in Europa. De verkoop van tablets zal 48 miljoen stuks bedragen in 2011, waarvan 50% in de VS en 15% in Europa.

Show More
Back to top button
Close
Close