IE9 betaalt zware prijs voor incompatibiliteit met XP

Internet Explorer blijft marktaandeel verliezen aan de oprukkende concurrentie. Zijn ontrouw aan XP zou een van de oorzaken zijn. 

post-image-3
De cijfers liegen er niet om: vorige maand moest Microsoft Internet Explorer terrein prijsgeven aan Safari en Chrome. Toch wil Microsoft van geen wijken weten: IE 9 moet en zal enkel bestaan voor Windows Vista en 7. Nooit voor XP, dat niettemin zijn belangrijkste, geïnstalleerde basis vormt. Strategische fout of technologische keuze?

"Het was een collegiale beslissing", zegt senior director IE Ryan Gavin over het uitsluiten van de XP-gebruikers: "Het is eenvoudigweg onmogelijk om iets nieuws te bouwen op een OS dat 10 jaar oud is". Microsoft komt dus niet terug op deze meer dan strategische beslissing.
 
In maart verloor IE maar liefst bijna 1% en zakte daarmee naar een historisch dieptepunt van 55,9%. IE9, dat een maand geleden geïntroduceerd werd, heeft nog maar 1 percentje van de webgebruikers voor zich kunnen winnen. Tezelfdertijd verloren de andere versies van Internet Explorer terrein. Dat verklaart de negatieve maandcijfers. De krakkemikkige IE6, die iedereen wil zien verdwijnen, vertegenwoordigt nog 11%. IE7 is goed voor  8% en IE8, die dus eigenlijk vervangen zou moeten worden door versie 9, heeft nog 34,4%.
 
Wie daar garen bij spinnen zijn Google Chrome met een aandeel van 11,6% (zijn beste prestatie ooit) en Safari (6,6%). Zelfs Firefox, dat sinds december ter plaatse trappelde, schakelt naar een hogere versnelling met 21,8%.
 
Volgens webmonitor Net Applications staat de teller van de piepjonge Firefox 4 al op 1,7%.
 
Toch blijkt de adoptiegraad van IE9 in het Windows 7-segment vijf keer sneller te groeien dan toen IE8 op XP en Vista gelanceerd werd. Dat is in ieder geval wat Microsoft weet te vertellen.
 
Dat neemt niet weg, aldus nog Net Applications, dat Chrome 10 van Google in maart al verkocht was aan 10,2% van de Windows 7-gebruikers, tegenover 2,8% voor Firefox 4.
 
Bovendien verschijnt IE9 pas in april in het update-aanbod van Windows en in juni als automatische update, wat het debat stevig kan aanzwengelen. Mozilla doet hetzelfde met Firefox, maar in beide gevallen werd de officiële updatedatum niet meegedeeld. Deze ietwat kortzichtige houding kan een echt gevaar vormen voor het marktaandeel van Microsoft, vindt Al Hilwa, IDC-analist gespecialiseerd in webbrowsers.
Show More
Back to top button
Close
Close