86% van de Amerikaanse KMO’s investeren niet in mobiele beveiliging

Dat is het resultaat van een studie gepubliceerd door Canalys, die de alarmbel luidt over de kloof die wordt gecreëerd tussen het stijgende aantal smartphones en hun zwakke beveiliging.

post-image-3
De studie van Canalys voorspelt dat de verkoop van smartphones met 30% per jaar zal stijgen. Maar de beveiliging van al deze mobiele toestellen laat wel te wensen over, en betekent wel een commerciële opportuniteit voor bedrijven die deze markt willen benaderen.

Volgens analist Pete Cunningham doet de veralgemening van het gebruik van privételefoons voor professioneel gebruik, het gevaar enkel maar groter worden: “de kleine ondernemingen lijken niet in staat om gepaste maatregelen te nemen.”

“De populariteit van Android in bedrijven betekent een ernstig gevaar,” aldus Matthew Ball, een andere analist bij Canalys: “Android zou wel eens de grootste bedreiging kunnen gaan vormen voor de mobiele beveiliging.” Het gevaar ligt in de multiplicatie van “cross platform downloads” dat spyware, virussen en andere soorten malware aantrekt.

Het meest ironische is dat 66% van de KMO’s zonder mobiele bescherming zegt dat het hier om een groot probleem gaat. Volgens dezelfde bedrijven zijn het gebrek aan bewustzijn van de gevaren (en de grote kosten…) de grootste belemmeringen voor het nemen van beveiligingsmaatregelen.

Volgens de studie doen de meeste KMO’s die reeds bescherming genieten, daarvoor een beroep op McAfee (40%) en Symantec (32%). De bedrijven die nog niet beveiligd zijn, willen een oplossing bekomen via hun telefoonoperator.

De analyse van Canalys concludeert dat om de KMO’s te benaderen, de fabrikanten een aanpak moeten ontwikkelen die gebaseerd is op de sleutelsegmenten. Canalys geeft wel niet aan wat deze sleutelsegmenten juist zijn.
Show More
Back to top button
Close
Close