IT-dienstverleners zullen de helft van hun inkomsten uit terugkerende diensten halen

48% van de inkomsten van Europese IT-dienstverleners zal in 2024 komen uit terugkerende managed services, zo blijkt uit een onderzoek van Barracuda. De meeste van hen zijn van plan om in de loop van het jaar 4 tot 5 nieuwe diensten te lanceren.

post-image-3
Het nieuwe rapport “The Evolving Landscape of the MSP Business 2024”, uitgevoerd door Barracuda onder 700 dienstverleners, laat zien dat Europese IT-dienstverleners verwachten dat 48% van hun inkomsten in 2024 uit terugkerende managed services zullen komen, vergeleken met 37% in 2023.
De meesten verwachten 4-5 nieuwe diensten te lanceren in 2024.

Managed service providers (MSP's) zien talloze kansen dankzij AI, terwijl 84% van hen het als een prioriteit beschouwt om meer kennis te verwerven over AI en het gebruik ervan (92% in 2024). 
Uit het rapport blijkt ook dat MSP's cloudmarkten omarmen om beter aan de behoeften van hun klanten te kunnen voldoen.

Het laat ook zien dat IT-dienstverleners hun bedrijf blijven ontwikkelen van projectgebaseerde klantondersteuning naar een servicemodel dat terugkerende inkomsten genereert. 
Dit jaar verwachten Europese MSP's dat iets minder dan de helft (48%) van hun inkomsten uit deze terugkerende diensten zal komen, vergeleken met 37% in 2023. 
Volgens 90% van de respondenten verminderen bedrijven hun in-house IT en vertrouwen ze meer op MSP's. Dit is waarschijnlijk een belangrijke factor. Dit is waarschijnlijk een belangrijke factor in de toename van de vraag naar terugkerende diensten.
 
De top drie oplossingen die worden aangeboden en ondersteund door Europese MSP's zijn als volgt: Security Operation Centers (SOC) met 23%, security awareness training met 21% en cloud applicaties (SaaS) met 17%.
 
De beveiligingsdiensten die het meest werden uitbesteed door MSP's waren beveiligingsbewustzijnstraining (38%), SOC (37%) en back-ups, bedrijfscontinuïteit, disaster recovery en netwerkbeveiliging (34%). En met reden, 84% van de Europese Managed Service Providers vindt het moeilijk om hun klanten te helpen te voldoen aan wet- en regelgeving.

“Net als alle organisaties hebben IT-dienstverleners te maken met voortdurende veranderingen,” legt Alain Luxembourg, Vice President voor de Benelux en Scandinavische landen bij Barracuda, uit. 
"De concurrentie wordt heviger en klanten vinden steeds meer manieren om zichzelf in de markt te zetten, terwijl opkomende technologieën en digitale transformatie het potentiële aanvalsoppervlak voor cyberbedreigingen vergroten. Een situatie die nog moeilijker wordt gemaakt door het feit dat de helft van de leveranciers van beheerservices op zoek is naar personeel. Goede partner/vendor-relaties die specialistische ervaring bieden op het gebied van beveiliging en AI-integratie kunnen MSP's helpen een aantal van deze uitdagingen aan te gaan en te gedijen in het concurrerende landschap in 2024 en daarna."

“Dit onderzoek laat zien dat veel MSP's inspelen op de veranderende behoeften van klanten door actief nieuwe mogelijkheden te adopteren die zowel klanten als hun eigen activiteiten en bedrijfsgroei ten goede komen,” concludeert Richard Tubb.

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn de volgende:

-MSP's geloven dat cloudmarktplaatsen de activiteiten zullen vereenvoudigen: 97% van de Europese respondenten gelooft dat cloudmarktplaatsen een essentieel hulpmiddel zijn voor hun organisatie, waarbij 47% van de Europese MSP's cloudmarktplaatsen al gebruikt en 50% deze optie onderzoekt.

Dorst naar AI-kennis: meer dan 8 op de 10 ondervraagde Europese MSP's (84%) zegt dat ze hun kennis en gebruik van AI-gerelateerde producten en diensten aanzienlijk of aanzienlijk moeten verbeteren. 76% van de MSP's voelt zich verplicht om hun klanten te voorzien van AI-informatie en -tools

-MSP's maken zich zorgen over hun eigen beveiliging: 83% van de Europese MSP's is van mening dat ze hun interne beveiliging moeten verbeteren.
 
Show More
Back to top button
Close
Close