Cijfers over de impact van AI op digitale misdaad

Een onderzoek onthult de impact van kunstmatige intelligentie op digitale fraude en financiële criminaliteit. Financiële instellingen omarmen AI-tools in een poging om aanvallen die zijn versterkt door nieuwe technologieën beter tegen te gaan.

post-image-3
Uit een onderzoek van BioCatch onder 600 leidinggevenden op het gebied van fraudebeheer, witwasbestrijding, risico en compliance blijkt dat 70% van de respondenten zegt dat criminelen kunstmatige intelligentie beter kunnen gebruiken om financiële criminaliteit te plegen dan banken in het tegengaan ervan. 

Al even zorgwekkend is dat bijna de helft van diezelfde fraudebestrijders een toename van financiële criminele activiteiten meldt in het afgelopen jaar of een toename verwacht in financiële criminele activiteiten in 2024. 

Het rapport belicht een zorgwekkende en groeiende trend: criminelen met minimale technische expertise of vaardigheden op het gebied van financiële criminaliteit maken gebruik van deze nieuwe technologie om de kwaliteit, de reikwijdte en het succes van hun digitale bankoplichting en financiële misdrijven te verbeteren. 

“Kunstmatige intelligentie kan elke zwendel aanzwengelen”, zegt Tom Peacock, directeur Global Fraud Intelligence bij BioCatch. 
“Door de gebruikte taal, het jargon en de eigennamen perfect te lokaliseren en door het type zwendel, afbeeldingen, audio en/of video voor elk slachtoffer aan te passen, biedt AI grenzeloze fraudemogelijkheden. Het zal financiële instellingen dwingen om nieuwe strategieën en technologieën te gebruiken om hun klanten te beschermen.” 

Nog opvallender: 91% van de respondenten zegt dat hun organisatie momenteel het gebruik van stemverificatie voor gewaardeerde klanten heroverweegt vanwege de mogelijkheden van AI om stemmen te klonen. 
Meer dan 70% van de respondenten meldt dat hun organisatie vorig jaar het gebruik van synthetische identiteiten heeft geïdentificeerd bij het onboarden van nieuwe klanten.  

Volgens de Federal Reserve slagen traditionele fraudemodellen er niet in om tot 95% van de synthetische identiteiten te detecteren die worden gebruikt om nieuwe klantrekeningen aan te vragen.  

“We kunnen niet langer alleen vertrouwen op onze ogen en oren om digitale identiteiten te verifiëren,” zegt Jonathan Daley, CMO van BioCatch. 
“Het tijdperk van AI vereist nieuwe verificatiefactoren. Onze klanten hebben bewezen dat gedragsintentiesignalen die nieuwe zintuigen zijn, waardoor financiële instellingen deepfakes en stemklonen in realtime kunnen detecteren om het zuurverdiende geld van hun klanten te beschermen.” 

AI, een zeer dure bedreiging! 

Onder de andere resultaten van het onderzoek leren we dat AI nu al een kostbare bedreiging vormt. 
Meer dan de helft van de ondervraagde organisaties zegt in 2023 tussen de 5 en 25 miljoen dollar te hebben verloren aan AI-ondersteunde aanvallen!

Financiële instellingen maken ook gebruik van AI. Bijna 3/4 van de ondervraagden zegt dat hun werkgever AI heeft gebruikt om fraude en/of financiële criminaliteit op te sporen. 87% zegt dat AI het reactievermogen van hun organisatie op potentiële bedreigingen heeft versneld. 

Daarnaast zegt meer dan 40% van de respondenten dat hun organisatie fraude en financiële criminaliteit behandelt op aparte afdelingen die niet met elkaar samenwerken. 

Bijna alle respondenten zijn van plan om AI in de komende 12 maanden te gebruiken om het delen van informatie over risicoprofielen tussen verschillende bankinstellingen te bevorderen. 

“De fraudeurs van vandaag zijn georganiseerd en intelligent. Ze werken samen en wisselen onmiddellijk informatie uit. Anti-fraude professionals moeten hetzelfde doen als ze de trend van toenemende fraude wereldwijd willen keren", concludeert Gadi Mazor, CEO van BioCatch. “
 
 
 
Show More
Back to top button
Close
Close