Helft bedrijven slachtoffer van cyberaanvallen

In 2023 werd meer dan de helft van alle bedrijven getroffen door een cyberaanval of door een incident dat de toegang tot hun gegevens onderbrak, volgens de laatste editie van de Global Data Protection Index. De gevolgen van deze verstoringen kosten gemiddeld 2,61 miljoen dollar! Analyse.

post-image-3
Volgens de laatste Global Data Protection Index-enquête in opdracht van Dell Technologies, waarbij wereldwijd 1000 IT-managers en 500 IT-beveiligingsexperts werden ondervraagd, is meer dan de helft (54%) van de bedrijven getroffen door een cyberaanval of een incident dat de toegang tot gegevens heeft belemmerd.
Deze indrukwekkende resultaten markeren het hoogste percentage van de afgelopen vijf jaar.

Respondenten geven aan dat "IT-verstoringen aan de orde van de dag zijn, waarbij inbreuken op de externe beveiliging de meest genoemde reden (40%) zijn voor gegevensverlies of het niet beschikbaar zijn van IT-systemen". 
Meer dan de helft (55%) van de respondenten die slachtoffer zijn geweest van een cyberaanval, zegt dat de aanvallers eerst van buitenaf kwamen. Hierbij ging het vooral om gebruikers die op spam- of phishing e-mails klikten, kwaadaardige links, gecompromitteerde gebruikersgegevens of gehackte mobiele apparaten.

De respondenten zeiden dat de gevolgen van deze verstoringen gemiddeld resulteerden in kosten van ongeveer $ 2,61 miljoen in 2023. De incidenten resulteerden ook in 26 uur ongeplande IT-downtime en het verlies van 2,45 terabytes aan gegevens. 
De kosten in verband met cyberaanvallen en gerelateerde incidenten verdubbelden ook, van $ 0,66 miljoen in 2022 tot $ 1,41 miljoen in 2023. 
In een tijdperk waarin gegevens de motor van innovatie zijn, zijn de uitdagingen waar organisaties voor staan bij het beschermen van hun digitale activa complexer dan ooit.
 
Generatieve AI: een tweesnijdend zwaard 

In het onderzoek werd ook gekeken naar de relatie tussen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en gegevensbeveiliging. 
Voor 52% van de respondenten zal de integratie van generatieve AI voordelen opleveren voor de cyberbeveiliging van hun bedrijf. Dit komt omdat de technologie wordt gezien als een belangrijk strategisch hulpmiddel voor het versterken van de IT-verdediging, en 88% is het ermee eens dat het de waarde van bepaalde categorieën gegevens zal vergroten. 
Maar ondanks de perceptie van AI als een bron van complexiteit, erkent 88% van de respondenten ook dat de toepassing ervan grote hoeveelheden nieuwe gegevens zal genereren die moeten worden beschermd.
 
Ransomware: kwetsbare verzekeringsbescherming
 
Als het gaat om ransomware-aanvallen, onthullen de onderzoeksresultaten een overmoed in de gevolgen van een inbreuk. 74% van de respondenten gelooft dat, in het geval van een aanval, betaling van het losgeld zou resulteren in de teruggave van al hun gegevens. Bovendien denkt 66% dat als het losgeld eenmaal is betaald, ze niet langer het doelwit van aanvallen zullen zijn.
 
De meerderheid van de respondenten (93%) zei dat hun bedrijf een verzekering had afgesloten tegen ransomware, maar slechts 28% van de bedrijven die het slachtoffer waren geworden van een aanval zouden naar hun mening volledig zijn vergoed. 57% zei dat hun bedrijf 'best practice' moest aantonen bij het voorkomen van cyberdreigingen, 43% zei dat hun verzekeringspolis het bedrag van de vergoeding beperkte en 40% meldde dat bepaalde scenario's leidden tot het annuleren van hun verzekeringspolis.
 
Show More
Back to top button
Close
Close