ERP 2024 trends

Nu het jaar ten einde loopt, onthullen specialisten van allerlei pluimage hun voorspellingen voor 2024. Unit4 is geen uitzondering en zet de nieuwste trends op een rij die de Enterprise Resource Planning-markt zullen beïnvloeden.

post-image-3
Automatisering van ERP-oplossingen

"ERP-oplossingen (Enterprise Resource Planning) worden omgevormd tot geautomatiseerde, alomtegenwoordige, discrete en rolgebaseerde toepassingen, terwijl gebruikers zullen worden uitgenodigd om bepaalde activiteiten toe te vertrouwen aan digitale assistenten", zegt Claus Jepsen, Chief Product and Technology Officer bij Unit4.

Vaarwel aan de 'goede oude' databases die gebruikers obsedeerden met de keuze van het merk en de bijbehorende tools. Met de verspreiding van de Cloud worden ERP-oplossingen een technologie die iedereen anders gebruikt, afhankelijk van de taken die ze moeten uitvoeren. "Elke gebruiker is op zoek naar de beste oplossing om een gewenst resultaat te bereiken en besteedt minder aandacht aan de manier waarop hij dat resultaat zal bereiken". Concreet is een ERP-oplossing een database met een vooraf gedefinieerde structuur; het is daarom logisch dat percepties en meningen in dezelfde richting evolueren als de database".
 
Prijzen "on demand"
 
Het zal misschien niet gebeuren in 2024, maar de prijzen voor ERP-oplossingen in de toekomst zullen gebaseerd zijn op doorvoer, volume en aantal transacties, maar ook op de waarde die elk stuk software genereert voor het bedrijf dat het koopt.
 
Gestandaardiseerde configuraties
 
Klanten zullen de voorkeur geven aan gestandaardiseerde configuraties om te kunnen profiteren van een snellere return on investment. Ze ontdekken dat het over het algemeen onverstandig is om een ERP-oplossing diepgaand in hun processen te integreren. Hun echte differentiatie ligt in de waarde die ze leveren aan hun klanten, niet in de manier waarop ze hun software hebben geconfigureerd.
 
Machine learning en kwaliteitsgegevensbeheer
 
Machine learning is een zeer interessant onderwerp, maar gebruikers moeten zich ervan bewust zijn dat deze technologie een vooraf gedefinieerde configuratie voor gegevensbeheer vereist. Anders is het niet effectief. Datakwaliteit, betrouwbaar datamanagement en een mentaliteit die prioriteit geeft aan masterdatamanagement zijn essentieel voor de inzet van een geautomatiseerde ERP-oplossing waarin machine learning is geïntegreerd. 
 
Wijdverbreid gebruik van conversational user interfaces
 
De conversational user experience staat op het punt een revolutie te ondergaan. Tot de komst van ChatGPT was de sector erg terughoudend in het gebruik van technologieën met een conversationele gebruikersinterface. Dit kwam door angst, onbegrip of gebrek aan vaardigheden. 
Vandaag beseffen gebruikers dat er veel kan worden bereikt met een conversationele ervaring. ChatGPT belichaamt de nieuwe generatie chatbots dankzij een meer vloeiende en natuurlijke ervaring van bedrijfssoftware. Deze krachtige engine, die de intenties van gebruikers kan afleiden, zal leiden tot soepelere conversaties binnen de onderneming.

Transformatie van de rol van de CIO
 
De rol van de CIO zal een transformatie ondergaan. Vóór de cloud bestond een groot deel van hun werk uit het beheren van het onderhoud van geïnstalleerde softwarebestanden. In de toekomst zal de CIO niet langer een operationele toezichthouder zijn, maar betrokken raken bij het genereren van waarde op afdelings- of bedrijfsniveau. Programmeertools die niet coderen winnen terrein, waardoor managers een directere invloed kunnen hebben op strategie, groei, winstgevendheid, rapportage en andere aspecten. 
 
Belang van beveiliging

Beveiliging wordt nog belangrijker. Als je software koopt van een cloudprovider, moet je nu veel vragen stellen: niet alleen over product roadmaps en compliance, maar ook over de aanpak van beveiligingsintegratie en de gebruikers die er toegang toe hebben. 

AI op elk niveau

Veel gebruiksscenario's vereisen geen AI. De 80/20-regel is van toepassing, volgens welke 80% van de automatisering van ERP-oplossingen kan worden uitgevoerd zonder een beroep te doen op kunstmatige intelligentie. 
In plaats van geobsedeerd te zijn door AI, is het belangrijker om relevante gegevens te hebben, geen big data. Met andere woorden, het heeft geen zin om simpelweg een algoritme op een computer uit te voeren en te hopen dat je een perspectief krijgt waar je nog niet aan hebt gedacht; want computers zijn geen mensen en zo werken ze niet. 
 
Integratie als dienst
 
Integratie als een dienst wordt nog steeds beschouwd als een vroeg stadium en de mentaliteit moet veranderen om de acceptatie door klanten te stimuleren. De propositie
 
Show More
Back to top button
Close
Close