Hoe IT-talent aantrekken en (vooral) behouden

IT-bedrijven worstelen om de mensen te vinden en vooral te behouden die ze nodig hebben om hun bedrijf draaiende te houden. Hier volgen enkele tips om het aantrekken en behouden van talent binnen dienstverlenende bedrijven te stroomlijnen.

post-image-3
"We weten allemaal dat het vermogen om medewerkers aan te trekken, te werven, te behouden en te inspireren cruciaal is voor alle bedrijven," legt Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions bij Unit4, uit.
En geen enkele sector is meer afhankelijk van de kwaliteit van zijn mensen dan dienstverlenende bedrijven. Dit blijkt echter moeilijk te zijn en leidt tot een vaak genoemd probleem: "als het moeilijk is om personeel te vinden, is het nog moeilijker om ze te houden". 
Dus hoe blink je uit in een spel waar iedereen de regels kent?

Het nieuwste SPI Research Professional Services Maturity Benchmark Report voor 2023 biedt veel stof tot nadenken voor HR-directeuren in een sector waar de jaarlijkse kosten per consultant zijn gestegen van 122.000 dollar in 2018 naar 129.000 dollar in 2022, en waar het 127 werkdagen (of meer dan 150.000 dollar) kost om vertrekkende medewerkers te vervangen en vervolgens hun vervangers op te leiden.
Op basis daarvan zijn dit de belangrijkste conclusies van het rapport.

Personeelsbehoud stabiliseert... een beetje

Het vertrek van werknemers piekte in 2021, maar deze trend vertoont nu tekenen van stabilisatie na de Covid-epidemie. Hoewel een verloop van 15% onder dienstverlenende bedrijven geen geweldig nieuws is, is het ook niet rampzalig als we kijken naar de trends die in andere sectoren worden waargenomen.

Personeel wil iets terug

Dienstverlenende bedrijven gebruiken een reeks wervingsmodellen in eigen land, in oeverstaten en internationaal, nu de post-Covid crisis de traditionele dienstverleningsmodellen blijft ondermijnen. Dit verhoogt alleen maar de druk op het personeel dat met klanten te maken heeft om nauwe relaties met klanten te onderhouden; in ruil daarvoor verwachten ze te kunnen profiteren van een goede carrièreplanning, programma's voor de ontwikkeling van vaardigheden en flexibele werkopties.

Aantal trainingsdagen bereikt dubbele cijfers

Voor het eerst in een aantal jaren is het aantal gegarandeerde jaarlijkse trainingsdagen gestegen tot meer dan 10 dagen per jaar. Dit kan een teken zijn dat de werknemer meer invloed krijgt, maar het is ook een positieve trend die zich zou moeten vertalen in een grotere loyaliteit van het personeel voor dienstverlenende bedrijven.

Investeer in HCM-technologie...

Goed geïnformeerde bedrijven, vooral grote bedrijven met meer dan 700 werknemers, zetten HCM-suites (Human Capital Management) in. In totaal zegt meer dan 70% van de ondervraagde bedrijven HCM-oplossingen te hebben geïmplementeerd, een cijfer dat in de loop der jaren sterk is gestegen. Bovendien worden de voordelen van HCM-suites geconsolideerd wanneer deze toepassingen worden geïntegreerd met financiële kernsoftware, wat helpt om de inkomsten per consultant te verhogen, de tevredenheid van het personeel te verbeteren, de factureerbare tijd te verhogen en de algehele winstgevendheid te verbeteren. Cloudapplicaties zijn in opkomst; ze vertegenwoordigen nu een verhouding van 10:1 ten opzichte van geïnstalleerde software, niet in de laatste plaats vanwege voordelen zoals toegang vanaf elke locatie.

...En ook andere technologieën

Hoewel medewerkers van dienstverlenende bedrijven evenveel werken (2.080 uur per jaar), profiteren ze van een intelligentere benadering van werk, gebaseerd op agile ontwikkeling, virtuele consultancy en toewijzing aan een groot aantal projecten.

Ontdek waarom personeel vertrekt en wat u eraan kunt doen

Medewerkers vertrekken (a) omdat ze elders betere kansen zien (b) voor een beter salaris en (c) vanwege beperkte doorgroeimogelijkheden. Het probleem van de balans tussen werk en privéleven aanpakken kan echter een 'wortel' worden om personeel te behouden. Jonge werknemers richten zich vaak op interessante uitdagingen, boeiende klanten en toegang tot hoogwaardige technologieën.

Ontslagen managen kan lastig zijn

Sommige dienstverlenende bedrijven proberen hun personeelsbestand te optimaliseren door ontslagen te laten vallen, maar naast onvrijwillige ontslagen nemen ook vrijwillige ontslagen toe, omdat werknemers vrezen dat ze de volgende zijn die gevraagd wordt te vertrekken.

Wat doen dienstverlenende bedrijven dan wat andere bedrijven niet doen?

Ten eerste richten ze zich sterk op hun employer brand, inclusief het optimaliseren van het gebruik van technologie om hun werkplekken opnieuw uit te vinden, het verankeren van kennisdeling, teambuilding, transparantie en samenwerking in de kern van hun cultuur van continu leren.
De meest succesvolle bedrijven investeren ook in wervings- en introductieprogramma's van hoog niveau om deze processen te versnellen. Ze gaan ook op zoek naar de best presterende medewerkers en investeren in hun ontwikkeling.
Sommige managers bieden periodieke wisselingen van opdracht aan, zodat medewerkers diepgaande kennis kunnen opdoen van technologieën, klanten en verticale sectoren.

De meeste grote bedrijven zijn overgestapt op een overwegend virtuele omgeving (ongeveer 70%), en veel bedrijven hebben de sprong gewaagd voordat ze gedwongen werden om te evolueren als gevolg van opsluiting. Het resultaat: lagere kosten voor locatiebeheer, minder vrijwillige ontslagen en een hoge tevredenheid dankzij persoonlijke ontmoetingen en externe bijeenkomsten die de bedrijfscultuur versterken.

In werkelijkheid zullen dienstverlenende bedrijven altijd moeite hebben om hun beste mensen te vinden en te houden. Door de lessen van hun meest succesvolle collega's toe te passen, kunnen ze duidelijke acties identificeren om hun wervings- en retentievermogen te optimaliseren. Slimme dienstverlenende bedrijven moeten hun praktijken vergelijken met die van hun concurrenten op de talentmarkt en zich vervolgens aanpassen.
Show More
Back to top button
Close
Close