De plaag van online betalingsfraude

In België verliezen slachtoffers van betalingsfraude gemiddeld €219. Zo'n 53% van de winkeliers ziet zich genoodzaakt om maatregelen te nemen om hun online shops beter te beschermen. Een overzicht.

post-image-3

Belgen winkelen graag op het web. Meer dan één klant op vier (28%) verkiest nu het gemak van online winkelen ten nadele van winkels. 
Helaas wordt het vertrouwen van de consument ondermijnd door oplichtingspraktijken. Meer dan de helft van de shoppers (58%) gelooft dat online winkelen minder aantrekkelijk is geworden door massale fraude.
Bijna één op de vijf consumenten (18%) in België is al slachtoffer geweest van betalingsfraude, een vorm van oplichting waarbij financiële informatie wordt gestolen en gebruikt om ongeoorloofde aankopen te doen. Slachtoffers verliezen gemiddeld €219, volgens de jaarlijkse "Retail Report" studie van financieel platform Adyen, gebaseerd op 1.000 ondervraagde consumenten en 510 retailers.

Maar consumenten zijn niet de enigen die last hebben van online fraude. Maar liefst een op de drie retailers (36%) is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van een cyberaanval of datalek. Bovendien beweert meer dan één op drie Belgische detailhandelaars (35%) dat ze kopieën van hun eigen website hebben ontdekt. 

Deze toename van criminaliteit dwingt detailhandelaren om krachtige maatregelen te nemen. Gelukkig zegt de helft van hen (53%) effectieve maatregelen te hebben genomen om hun online winkels te beschermen. Deze omvatten AI, sterke authenticatie en de Payment Services Directive (PSD2).

Gelukkig zijn de Belgen zich steeds meer bewust van de noodzaak tot voorzichtigheid bij het online winkelen. Zo kijken vier op de tien Belgische consumenten (40%) heel goed naar de URL van een online winkel voordat ze een aankoop doen.

Belgische consumenten eisen ook dat de online shop zelf de nodige maatregelen neemt om hun veiligheid te garanderen. Bijna zeven op de tien klanten (69%) zouden graag zien dat retailers beter communiceren over de maatregelen die ze nemen om hen te beschermen. 
Lijkt de website van de winkelier ouderwets? In één op de drie gevallen (32%) zijn Belgen achterdochtig en vluchten ze onmiddellijk.

"Consumenten verwachten een feilloze beveiliging van hun winkels. Ze zijn zelfs bereid een stapje extra te doen als dat bijdraagt aan een veiligere online ervaring. Een op de drie shoppers (33%) zegt het bijvoorbeeld op prijs te stellen dat ze gevraagd worden om hun identiteit te verifiëren voordat ze een aankoop doen. Retailers moeten blijven investeren in een optimale en veilige ervaring. Om dit te bereiken is het essentieel om de beste partner te kiezen. Deze partner biedt je de juiste tools, zoals sterke authenticatie en AI, en stelt je in staat om fraudeurs een stap voor te blijven," analyseert Julien Marlier, Country Manager Adyen België.
Show More
Back to top button
Close
Close