Panasonic betreedt de tweedehandsmarkt

Panasonic Toughbook pakt het probleem van elektronisch afval aan door tweedehands apparaten aan te bieden. Een ontluikende markt met een geschatte waarde van 57 miljard dollar.

post-image-3
Elektronisch afval is een urgent wereldwijd probleem geworden. Het gebrek aan goede recycling leidt tot een schokkende verspilling die wordt geschat op zo'n 57 miljard dollar. 
Daarom zou de ontwikkeling van een markt voor tweedehands elektronica en elektrische apparaten een manier kunnen zijn om deze groei te beteugelen. "Dit zou niet alleen een milieuprobleem oplossen, het zou ook meer mensen toegang geven tot betaalbare apparatuur," zegt Steven Vindevogel, adjunct-directeur van Panasonic Toughbook.

Uit recente statistieken blijkt dat de verkoop van tweedehands smartphones in Europa tussen 2016 en 2020 met 20% per jaar is gegroeid, met een nog sterkere groei die in de jaren 2020 wordt verwacht. Deze stijging kan worden toegeschreven aan consumenten die op zoek zijn naar meer betaalbare opties in een crisis van de kosten van levensonderhoud. Met 93% van de Europeanen die zich zorgen maken over de algemene prijsstijgingen, is het kopen van nieuwe technologie voor veel mensen simpelweg geen optie.

De grote retailers van hun kant erkennen deze verandering in het consumentengedrag en passen hun strategieën aan om aan de groeiende vraag naar tweedehands technologie te voldoen. Online winkels in België zoals Coolblue en Fnac bieden bijvoorbeeld al tweedehands producten aan op hun websites.

Hoewel het interessant is om op te merken dat een kwart van de consumenten van tweedehands technologie prioriteit geeft aan de impact op het milieu, wordt driekwart van hen vooral gemotiveerd door de prijs. "Deze stijging in de verkoop kan worden toegeschreven aan de escalerende kosten van nieuwe technologieën. 

Industrie-experts voorspellen een nog grotere groei in de business-to-business (B2B) sector. De belangrijkste spelers in de sector voorspellen bijvoorbeeld een toename van de vraag naar gereviseerde printers die voor minstens 90% uit gebruikte onderdelen bestaan. Deze trend is vooral duidelijk op Zuid-Europese markten, vanwege wettelijke vereisten en de behoefte aan openbare aanbestedingen.

Volgens Steven Vindevogel, adjunct-directeur van Panasonic Toughbook, "wordt de groei van de B2B-markt voor gebruikte technologie voornamelijk gedreven door het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen, of deze nu vrijwillig zijn of opgelegd door regelgeving". 
In de loop der jaren heeft Panasonic Toughbook de vraag naar recycling, hergebruik en een lange levensduur van producten zien toenemen, wat de bredere consensus over het belang van milieuduurzaamheid weerspiegelt. 

Het is tegen deze achtergrond dat het bedrijf onlangs het 'Toughbook Revive' programma lanceerde, waarbij gebruikte apparaten worden opgeknapt in het Europese servicecentrum van het bedrijf in Cardiff, Wales. "Onbruikbare onderdelen worden gerecycled en het bedrijf is een samenwerking aangegaan met de Royal Mint om metalen uit gebruikte apparaten om te zetten in munten.

Volgens het bedrijf "is het Toughbook Revive programma niet winstgericht. Klanten die deelnemen aan het programma ontvangen geen financiële compensatie, maar zijn tevreden over de positieve ecologische en sociale impact van hun keuze. Sommige opgeknapte producten worden verkocht, terwijl andere gedoneerd worden aan liefdadigheidsinstellingen die zich deze producten anders moeilijk zouden kunnen veroorloven. 

Steven Vindevogel concludeert: "De aanpak van Panasonic Toughbook legt de nadruk op samenwerking en de circulaire economie, en neemt afstand van traditionele opkoopprogramma's die zich alleen richten op kortingen voor nieuwe apparaten.
Show More
Back to top button
Close
Close