De Banking-as-a-Service hausse

BaaS-producten winnen terrein in de retailsector. De grens tussen e-commerce platforms en traditionele bankdiensten zal naar verwachting tegen 2023 vervagen door de opkomst van Banking-as-a-Service oplossingen in online winkels. En de opkomst van meeslepende ervaringen via augmented en virtual reality (AR en VR).

post-image-3
Banking-as-a-Service zal in de nabije toekomst het traditionele bankieren vervangen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Vodeno/Aion Bank onder meer dan 1.000 zakelijke beslissers in het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland.
Een markt die volgens McKinsey de komende 5 tot 10 jaar meer dan 100 miljard euro waard zal zijn in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. 

In België blijkt uit het onderzoek van Vodeno/Aion Bank dat BaaS-aanbieders die een licentie samen met een technologieoplossing aanbieden, degenen zijn die de BaaS-markt de komende jaren vorm zullen geven.

Innovatie in de kassa-ervaring is het belangrijkste resultaat dat veel BaaS-gebruikers verwachten. In een eerdere studie werd gewezen op het belang van de invoering van geïntegreerde financiële producten als nieuwe inkomstenbronnen (41%), groei van het klantenbestand (40%) en betere klantenbinding (40%).

68% van de ondervraagde besluitvormers verwacht dat meer consumenten gebruik zullen maken van bankdiensten via niet-financiële merken: een kans die BaaS biedt, in plaats van via traditionele bankkanalen. 
Op basis hiervan voorspelt 62% van de respondenten de achteruitgang van het traditionele bankieren in kantoren.

Op de vraag welke verbeteringen zij graag zouden zien in de levering en implementatie van een BaaS-oplossing, antwoordde 22% van de respondenten dat zij graag zouden zien dat hun provider toegang zou kunnen bieden tot een banklicentie. 

Bovendien gelooft 60% van de besluitvormers dat augmented en virtual reality (AR en VR) en andere innovaties (QR-codes) een belangrijk onderdeel zullen worden van hun immersieve retailervaringen.

Ten slotte verwacht twee derde (64%) van de respondenten dat Big Tech-bedrijven de financiële dienstensector op grote schaal zullen betreden. Terwijl de helft van de ondervraagden (58%) denkt dat de koopkrachtcrisis als katalysator zal werken om de beweging te versnellen.
 
"Uit ons onderzoek blijkt dat niet alle BaaS-aanbieders gelijk zijn. API-gebaseerde technologieën zijn nu een must, en degenen die BaaS hebben omarmd, willen er zeker van zijn dat de aangeboden producten volledig veilig en compliant zijn," zegt Wojciech Sobieraj, CEO van Vodeno.

In de toekomst zullen bankplatforms financiële producten integreren in het klanttraject van merken.
Show More
Back to top button
Close
Close