Black Friday stimuleert online winkelen

Specialist in online betaaloplossingen CCV registreerde een stijging van het aantal online transacties in de twee weken voorafgaand aan Black Friday. Het resultaat: 8,67% meer transacties in België. Maar dat is maar half zoveel als in Nederland!

post-image-3
Black Friday genereert 8,67% meer transacties dan een normale vrijdag. Dit is het eerste resultaat dat CCV bekendmaakte, dat tijdens Black Friday aanzienlijk meer elektronische betalingen verwerkte dan op een normale vrijdag. Deze stijging is echter minder uitgesproken dan in Nederland (+21%).

"Deze stijging is het gevolg van het feit dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven vanwege de dramatische stijging van de voedsel- en energiekosten. Met de feestdagen voor de deur vinden veel mensen het voordelig om met korting te winkelen", zegt Sam Arckens, commercieel directeur van CCV Benelux.

CCV merkt ook op dat "de druk op winkels toeneemt door hoge energiekosten, steeds stijgende huren en stijgende loonkosten (onderzoek van Panteia)". 
Deze toenemende druk op het mkb kan voor ondernemers een reden zijn om nog meer gebruik te maken van de Black Friday-week om de omzet te verhogen en klanten aan zich te binden.

Opmerkelijk is dat dit jaar ook bedrijven die tegen Black Friday of CyberMonday zijn, hun stem hebben laten horen. Veel bedrijven keren zich af van overconsumptie en ontmoedigen impulsaankopen. Sommige van deze organisaties kiezen voor een alternatieve oplossing en organiseren een "Groene Vrijdag" waarbij ze bijvoorbeeld bomen planten om de aarde en het klimaat te helpen.

Maar "consumenten weten niet wat ze de komende maanden kunnen verwachten op het gebied van prijsstijgingen, productaanbod en hun eigen bestedingsbudget. Zij kiezen er waarschijnlijk voor om nu vakantiegeschenken in te slaan om te profiteren van een korting", besluit Sam Arckens, commercieel directeur van CCV Benelux.
 
Show More
Back to top button
Close
Close