IT-talent: de belangrijkste zakelijke uitdaging voor bedrijven met een hoog potentieel

Het vinden en werven van werknemers wordt gezien als de grootste uitdaging voor jonge, snelgroeiende scale-ups. Bovendien kampen deze bedrijven met een tekort aan ontwikkelaars/programmeurs en commerciële profielen.

post-image-3
De Vlerick Business School en Deloitte Belgium onthulden de resultaten van de zevende editie van de Rising Star Monitor. Het rapport geeft een overzicht van de trends en uitdagingen waarmee jonge ondernemingen met veel potentieel vandaag in België worden geconfronteerd. 

Uit de monitor blijkt dat de concurrentie om nieuw talent hevig is en dat het vinden van werknemers door 40% van de high potential bedrijven als de grootste uitdaging wordt gezien om de business te versnellen.

Bovendien is het vinden en werven van bekwame werknemers, gezien de grote onzekerheid en de beperkte publieke erkenning, een grote uitdaging voor startende ondernemingen: 56% van de respondenten beschouwt het werven van getalenteerde mensen als een van hun belangrijkste zakelijke uitdagingen.
 
De grootste behoefte is er voor senior profielen, aangezien een meerderheid van de bedrijven een tekort aan ervaren senior medewerkers op de markt ziet (86%). 
"Over het algemeen is het personeelsbestand van onze jonge scale-ups vrij jong: 21% is jonger dan 25 jaar en slechts 7% is ouder dan 50 jaar. Maar naarmate een bedrijf groeit, neemt ook de behoefte aan vaardigheden en maturiteit toe. Er zullen meer senior managers nodig zijn, en we zien dat veel scale-ups moeite hebben om senior profielen te vinden en te integreren die de scale-up wereld 'begrijpen'," analyseert Veroniek Collewaert, professor ondernemerschap aan de Vlerick Business School.

Webontwikkelaars, ontwerpers en programmeurs zijn de meest gezochte profielen door de helft van de bedrijven. Zij worden op de voet gevolgd door een tekort aan personeel voor verkoop, marketing en bedrijfsontwikkeling. Om in deze behoeften te voorzien, maken bedrijven gebruik van andere aanwervingsmodellen, waarvan het inhuren van freelancers het populairst is (25% van de bedrijven).  

Uit de studie blijkt ook dat slechts één op de vier werknemers in Belgische startende ondernemingen met hoog potentieel een vrouw is.
"Op de Belgische arbeidsmarkt als geheel zijn vrouwen licht ondervertegenwoordigd: 53% van de beroepsbevolking bestaat uit mannen en 47% uit vrouwen. 
De kloof wordt groter in het personeelsbestand van Belgische startende ondernemingen met hoog potentieel, waar 75% van de werknemers mannen zijn en slechts 25% vrouwen. 

Vrouwen zijn vooral ondervertegenwoordigd in de ICT, de groot- en detailhandel en de industrie, en meer vertegenwoordigd in wetenschappelijk onderzoek en professionele en technische diensten, waar het percentage vrouwen 42% bedraagt.

Zij moeten hun werkgeversimago versterken op het gebied van flexibiliteit, financiële beloningen en de middelen die zij aanbieden voor leren en technologie, gebieden waarop zij door hun potentiële werknemers worden ondergewaardeerd.
"Het is belangrijk om initiatieven te versterken die vrouwen aanmoedigen om in technologiegerelateerde vakgebieden te stappen, waaronder ICT, en om start-ups die prioriteit geven aan vertegenwoordiging echt te ondersteunen", benadrukt Sam Sluismans.

"Hoewel hevige concurrentie voor talent een realiteit is voor de meeste scale-ups, hebben Belgische start-ups met hoog potentieel een laag vrijwillig verloop (7%) in vergelijking met hun tegenhangers in andere landen. Het is echter noodzakelijk voor scale-ups om voldoende senior mensen aan te werven om hen te helpen de enorme ervaring van het technologie-ecosysteem te benutten, waardoor hun bedrijven kunnen groeien en wereldwijd kunnen gaan", concludeert Sam Sluismans, Programme Leader Deloitte's Technology Fast 50 / Deloitte Partner.

Ten slotte wordt in de studie opgemerkt dat de bedrijfscultuur het belangrijkste element is voor werknemers.
Om te analyseren hoe bedrijven werknemers kunnen aantrekken, onderzocht de Rising Star Monitor wat werknemers zoeken in een bedrijf, waaruit bleek dat cultuur de belangrijkste eigenschap is. Financiële beloning kwam op de tweede plaats, gevolgd door comfort (flexibele werkomstandigheden) en voldoende middelen.
 
"We merken dat de bedrijfscultuur belangrijk is voor werknemers, ongeacht de grootte van het bedrijf. Voor degenen die zich willen aansluiten bij start-ups en scale-ups is het echter nog belangrijker. Uit ons onderzoek blijkt dat investeren in cultuur zinvol is, omdat het voor werknemers niet alleen een sterke reden is om bij een bedrijf te komen werken, maar ook om te blijven en alles te geven. Cultuur wordt door CEO's vaak als moeilijk beschouwd omdat het als vaag en moeilijk te vatten wordt gezien, terwijl het absoluut cruciaal is, zowel voor het bedrijf als geheel als voor de werknemers," vat Veroniek Collewaert samen.
 
Over het algemeen is er echter een goede match tussen wat start-ups bieden en wat werknemers zoeken, met uitzondering van twee aspecten: start-ups moeten hun financiële beloningssystemen verbeteren en nadenken over promotiekansen. Deze worden door potentiële werknemers als aanzienlijk belangrijker beschouwd dan wat start-ups vandaag bieden.

In vergelijking met vorige edities van de Rising Star Monitor zien we een consistentie in het profiel van Belgische high potentials. Uit de belangrijkste bevindingen over eigen vermogen en beloning blijkt dat ongeveer een op de vier oprichters helemaal geen beloning ontvangt en dat degenen die dat wel doen gemiddeld slechts 40.400 euro verdienen.
 
Show More
Back to top button
Close
Close