Het gat in de begroting voor big data-analyse

IT-managers moeten meer investeren in het licht van de snelle datagroei. Belgische bedrijven zijn bijzonder enthousiast om te investeren in AI- en machine-learningtechnologieën.

post-image-3
De helft van de IT-managers in Europa is van mening dat er onvoldoende wordt geïnvesteerd in datasystemen en -infrastructuur, zo blijkt uit een onderzoek van de leverancier van datacenteroplossingen Digital Realty. Terwijl 47% van de respondenten zegt dat een gebrek aan budget voor analytics een probleem is.

Belgische bedrijven willen de komende twee jaar vooral investeren in datasystemen en -infrastructuur, alsook in AI- en machineleertechnologieën.

Volgens het Digital Realty's Global Data Insights-rapport investeren grote bedrijven niet genoeg in de tools en infrastructuur die nodig zijn om het groeiende volume aan gegevens te verwerken. 
Een probleem dat nog zal verergeren naarmate de hoeveelheid gegevens exponentieel toeneemt en het zwaartekrachteffect sterker wordt.

Meer dan de helft (53%) van de respondenten zegt dat een gebrek aan investeringen in datasystemen en -infrastructuur een belangrijke belemmering vormt om waardevolle inzichten uit gegevens te halen. 
De helft (50%) wijst ook op een gebrek aan voldoende investeringen in geschikte analyse-instrumenten. 

Voor Belgische bedrijven vormt de regelgeving inzake gegevensbescherming ook een obstakel om waardevolle informatie uit gegevens te halen.

Bijna driekwart (72%) van de IT-managers wereldwijd benadrukt zelfs hoe belangrijk het is dat hun bedrijf de infrastructuur de komende twee jaar verbetert om meer waardevolle inzichten uit gegevens te halen. 

Deze mening wordt breed gedeeld onder de respondenten in Noord-Amerika, waar 80% het van cruciaal belang vindt de data-infrastructuur te verbeteren, tegenover 69% in Azië. Europa sluit zich aan bij Noord-Amerika, waar 71% van de respondenten benadrukt dat zij hun data-infrastructuur moeten verbeteren.

Volgens de enquête verwachten IT-managers dat de investeringen in datatools, -infrastructuur en -processen de komende paar jaar slechts licht zullen stijgen. De meeste budgetten zullen waarschijnlijk worden besteed aan het gebruik van gegevens om de klantervaring te verbeteren. 

In België is dit vooral het geval in de media, de detailhandel en de reissector.

 "De exponentiële toename van de hoeveelheid gegevens zal alleen maar erger worden, vooral als de informatie niet efficiënt wordt verwerkt," zegt Dave McCrory, vice president growth en global head of insights and analytics bij Realty Digital. 
"Bij dit verschijnsel trekken grote hoeveelheden gegevens voortdurend andere gegevens aan, waardoor het onmogelijk wordt ze te verplaatsen, te manipuleren of er waarde aan te ontlenen. Dit werpt belemmeringen op voor bedrijven en kan hun gegevens nutteloos maken als geen actie wordt ondernomen.
 
Show More
Back to top button
Close
Close