Abonnementseconomie bloeit in België

Driekwart van de Belgen is nu geabonneerd op ten minste één abonnementsdienst. De SaaS-economie is booming ... Analyse.

post-image-3
Schoonmaakproducten, voeding, entertainment, digitale diensten ... abonnementen zijn niet langer beperkt tot kranten, sportscholen en mobiele operatoren. Ze zijn nu beschikbaar in alle vormen en op alle kanalen, zo blijkt uit een studie van de digitale bank Aion Bank, die meer dan duizend Belgen ondervroeg over hun gewoonten en gedrag ten aanzien van het abonnementsmodel.

De abonnementseconomie is wereldwijd een enorm succes en is in de afgelopen 9 jaar met 437% gegroeid.

Maar liefst 75% van de ondervraagden zegt een abonnement te hebben op ten minste één dienst, en 20% zegt een abonnement te hebben op 4-6 diensten of producten, waarbij amusement, financiële diensten, voeding, huishoudelijke producten en consumentenproducten de toon aangeven. Uit de enquête blijkt ook dat 93% van de 16-24-jarigen een abonnement heeft, tegenover 46% van de 55-plussers. Ten slotte zegt 90% van de abonnees zelf voor hun abonnement te betalen.

De IT-wereld en de banksector vormen geen uitzondering op deze radicale verandering van het consumptieparadigma, aangezien software massaal overgaat in SaaS, terwijl bankdiensten in een indrukwekkend tempo worden gedigitaliseerd. 
"Het voorbije jaar hebben we bij Aion Bank hard gewerkt om de Belgen vertrouwd te maken met onze subscription banking-aanpak, een model dat de leden onbeperkte toegang garandeert tot onze producten en diensten voor één enkele maandelijkse vergoeding zonder bijkomende kosten", zegt Kim Van Esbroeck, Country Head bij Aion Bank. 

Een bedrijfsmodel dat even geschikt is voor de IT- als voor de banksector, bevestigt de enquête dat de respondenten zeggen dat zij zich abonneren op diensten of producten "omdat deze meer flexibiliteit, gemak en snelheid bieden". 

Terwijl vrouwen over het algemeen meer worden aangetrokken door het gemak van een abonnement, zijn mannen meer geïnteresseerd in geld besparen. In totaal zegt meer dan een op de drie mensen dat het abonnementsmodel aan belang zal blijven winnen, hoewel er een duidelijk verschil is tussen de generaties: 58% van de 16-24-jarigen tegenover slechts 18% van de 55-plussers is ervan overtuigd dat abonnementen de toekomst zijn. 
De belangrijkste redenen voor deze aarzeling zijn de prijs (28%), onvoldoende gebruik (27%) en onverenigbaarheid met de huidige levensstijl.
 
 
 
Show More
Back to top button
Close
Close