Lokale partners zijn de sleutel tot zakelijk succes van 5G

Nu Europa na een lange en dramatische corona-lockdown weer tot leven komt, worden bedrijfsleiders en leiders in de politiek geconfronteerd met tal van uitdagingen en kansen om de economie opnieuw op te starten. Tijd is de cruciale factor om grote en langdurige schade aan fragiele economieën te voorkomen. Het EU-herstelfonds is een unieke, en misschien wel een eenmalige kans om een nieuwe industriële revolutie op gang te brengen. Een digitale revolutie waarbij netwerken de onderliggende basis vormen voor het omarmen van nieuwe industrieën, het transformeren van bestaande industrieën, het stimuleren van productiviteitswinst en het verbeteren van de interactie tussen overheid, bedrijfsleven en consument. De kansen zijn groot, reiken ver en zijn transformationeel. Dit artikel werd geschreven door Alessandro Misiti, Senior Principal Consultant, Huawei, Western Europe.

post-image-3

5G is de basis, niet de end-to-end bedrijfsoplossing

Zoals ik al zei, zijn netwerken de basis, maar 5G-netwerken alleen zijn nutteloos. Ja, deze bieden technologische vooruitgang in vergelijking met 4G en de daaraan voorafgaande technologie in termen van hogere snelheid en lagere latentie, maar 5G-technologie alleen levert geen transformationele voordelen op voor de maatschappij en het bedrijfsleven, tenzij de technologie gekoppeld wordt aan een ecosysteem van partners; een ecosysteem dat samen een end-to-end bedrijfsoplossing biedt met praktische en tastbare impact op bedrijfsvoering en omzet van ondernemingen en de levenskwaliteit van consumenten.

Sinds Huawei 20 jaar geleden op de Europese markt toetrad, beseft het bedrijf dat innovatie en zakelijk succes afhankelijk zijn van 'de samenwerking van velen'. Een concert kan bestaan uit de meest getalenteerde en succesvolle musici en zangers ter wereld, maar als zij niet in de maat zingen of hun instrumenten niet gebruiken, is het resultaat waarschijnlijk allesbehalve een mooi en aangenaam concert om naar te luisteren.

Lokale ecosystemen zijn essentieel om de zakelijke kracht van 5G in Europa te omarmen

Sinds de eerste 5G-tests in Europa in 2018 beseft Huawei hoe belangrijk het ecosysteem is om de zakelijke kracht van 5G echt tot zijn recht te laten komen. Huawei werkt, om dit te realiseren, samen met verschillende technologiebedrijven (van startups die hun eerste stappen op de markt zetten tot de meer gevestigde spelers) om de zakelijke voordelen van 5G te demonstreren.

Het ecosysteem strekt zich uit over meerdere toepassingen en bedrijfstakken. Van een dronebedrijf dat in staat is om veiligheid en bewaking te ondersteunen tot powerline-inspecties, toepassingen voor uitzendingen via antennes, een fabrikant van slimme helmen in combinatie met softwareleveranciers van Augmented Reality /Field Engineering die toepassingen voor hulp op afstand kunnen ondersteunen, leveranciers van software voor patiëntbewaking die bezoeken op afstand/consultatie op afstand mogelijk maakt, leveranciers van CT-scansoftware die CT-scans kunnen produceren en delen onder artsen in ziekenhuizen en op afstand, autonome voertuigen die logistieke operaties in magazijnen kunnen ondersteunen, en preventief onderhoud in ruwe en gevaarlijke omgevingen zoals olieraffinaderijen. En last but not least AR/VR-providers die innovatieve oplossingen ontwikkelen voor consumentenentertainment in de sport- en muzieksector. Dit zijn slechts enkele voorbeelden en zal zich alleen maar sterk uitbreiden naarmate de dekking van 5G groter wordt en de voordelen tastbaar worden. 

Deze lokale Europese partners (met name de kleinere partners, startende bedrijven) beschouwen Huawei's sterke merk (Boston Consulting Group zet Huawei op de zesde plaats als het meest innovatieve bedrijf van 2020) vaak als een springplank om hun go-to-market te versnellen, zodat de sector hen goed kent. Huawei heeft veel van deze partners geïntroduceerd bij toonaangevende telecomoperators en productie-, energie- en gezondheidszorgorganisaties in Europa. Zonder Huawei zouden veel van deze partners niet in staat zijn geweest om snel een relatie op te bouwen met besluitvormers op C-niveau van deze grote ondernemingen.

Zonder deze partners had Huawei evenmin end-to-end bedrijfsoplossingen kunnen aanbieden aan zakelijke klanten, met duidelijke TCO en meetbare bedrijfsvoordelen.

De aanpak die Huawei en zijn lokale partners hebben gevolgd bij het voorstellen van 5G-toepassingen bestaat uit een eenvoudige aanpak in drie stappen:

  1. Begrijpen van de zakelijke pijnpunten van de klant: een fabriek ervaart bijvoorbeeld X dagen downtime per jaar als gevolg van onvoorspelbare apparatuurstoringen
  2. Uitleggen waarom 5G een must is in vergelijking met andere technologieën zoals 4G of wifi, bijvoorbeeld voor de overdracht op hoge snelheid van grote hoeveelheden gegevens en met een minimale latentie, wat essentieel is voor de implementatie van een robuust preventief onderhoudssysteem
  3. Kwantificeren van de bedrijfsvoordelen door middel van reële, commerciële Proof of Concepts (POC's). Bijvoorbeeld meten in hoeverre de technologie de downtime van de apparatuur heeft gereduceerd (minuten, uren) en wat dit betekent voor wat betreft kostenbesparing/productiviteitsverbetering.

Deze aanpak is essentieel om projecten vervolgens van POC's naar commerciële implementaties te verplaatsen en de voordelen van 5G op grotere schaal te demonstreren en zo bij te dragen aan de transformatie van de sector.

Huawei begrijpt het belang van de partnerwaardeketen om bedrijfsoplossingen met 5G-ondersteuning te leveren. Een waardeketen die naast 5G-apparatuur ook toepassingspartners (zoals leveranciers van AR/VR-software), apparaatpartners (zoals leveranciers van autonome voertuigen, medische apparatuur, slimme helmen, etc.), cloud- en edge computing-partners en systeemintegrators vereist

Het is duidelijk dat innovatie nooit een zaak van één man is, maar nauwe samenwerking en betrouwbare partnerschappen tussen meerdere spelers vereist. De door handelsoorlogen veroorzaakte verdeeldheid en de antiglobalisatiegeest, ontmoedigen de ondernemingsgeest die in deze moeilijke tijd zo belangrijk is voor Europa.

Ik ben er absoluut van overtuigd dat bedrijfsgerichte innovatie cruciaal is om de broodnodige, langverwachte digitale transformatie te leveren om ervoor te zorgen dat de bedrijfsactiviteiten in Europa weer aantrekken. Huawei - met zijn sterke staat van dienst op het gebied van R&D-uitgaven – en zijn Europese partnerecosysteem – dat bestaat uit vele ambitieuze start-ups die geavanceerde innovatie leveren – kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan wat ik "de digitale renaissance van Europa” noem

 

 

 

 

 
Show More
Back to top button
Close
Close