De Belgische technologiesector gaat terug van start

Na de herstart begin mei is de activiteit in de technologiesector in juni nog verhoogd, en bereikte 86%, zo blijkt uit een onderzoek van Agoria. Een cijfer dat in de volgende maanden nog zou moeten stijgen. Een analyse…

post-image-3

Het activiteitenniveau in de technologiesector bedraagt vandaag 86%, aldus een onderzoek dat Agoria op 25 juni uitvoerde bij 180 technologiebedrijven, die een 65.000 mensen tewerkstellen, wat neerkomt op 25% van de tewerkstelling en van de omzet in de Belgische technologiesector. Een cijfer dat nog zou moeten stijgen, om in de loop van de zes volgende maanden 90% te bereiken.

Voor de technologiesector in zijn geheel bedroeg het activiteitenniveau 75% begin mei, en dat nadat het tot een diepte van 50% gezakt was begin april.  Volgens Agoria verloopt de economische heropleving dus zoals voorzien. De technologiebedrijven hebben de productie en diensten aangepast aan de gezondheidsvereisten.

Voor het hele jaar 2020 zal het omzetcijfer in de technologiesector gemiddeld met 11% dalen. Maar voor 29% van de bedrijven zal het zelfs om een jaar met groei gaan, vermits de crisis immers groeimogelijkheden bood voor heel wat bedrijven uit de IT-sector en in het bijzonder de telecom. 40% van de bedrijven verwacht dan ook dat hun omzetcijfer zal stijgen.

Voor 2021 mikken de meeste technologiebedrijven op een normale activiteitenpercentage van 100%. De totale activiteit van de sector zal echter nog altijd niet naar een normaal niveau terugkeren, en slechts 92% van zijn potentieel voor de crisis bedragen.

De grote bedrijven tonen zich echter minder optimistisch dan middelgrote bedrijven. "De COVID-19 crisis heeft heel wat digitale toepassingen een boost gegeven. Maar buiten de groeiende vraag naar digitale oplossingen, trachten de klanten die door de economische crisis getroffen zijn om hun kosten te drukken en de contracten opnieuw te onderhandelen, soms zelfs op heel agressieve manier, zoals de banken bijvoorbeeld", aldus Agoria.

Een onvoldoende vraag blijft veruit de belangrijkste beperkende factor en wordt door 69% van de bedrijven vermeld. Maar deze situatie zou in de volgende zes maanden licht moeten verbeteren (58%). Voor meer dan de helft van de bedrijven (54%) is ook toegang tot de klanten via prospectie een belangrijke beperkende factor. Maar daar wordt een sterke verbetering verwacht in de volgende maanden.

Show More
Back to top button
Close
Close