80% van de Belgische bedrijven zal na de lockdown telewerken aanmoedigen

Bijna 2 bedrijven op 3 zullen na de coronacrisis hun manier van werken gronding veranderen, zo meent een onderzoek uitgevoerd door Orange Belgium. Een wijziging die meer webinars inhoudt en minder zakenreizen. En waarvan de webwinkels zullen profiteren. Maar er bestaan ook risico`s…

post-image-3

De coronacrisis heeft de manier waarop bedrijven werken overhoop gegooid, maar zullen al die veranderingen wel blijven duren? Volgens een recent onderzoek van Orange Belgium lijken de thuiskantoren, de videoconferenties en verhoogde aandacht voor cybersecurity voor lange tijd te zijn.

Nu de Belgische economie stilaan terugkeert naar de situatie voor de lockdown, blijkt het dat de bedrijven hun beleid op het gebied van HR, ICT, cybersecurity en algemene werking grondig gewijzigd hebben.

Telewerken bijvoorbeeld zou na de lockdown blijven duren, af te gaan op de peiling uitgevoerd door Orange Belgium. Bijna 8 bedrijven op 10 (79%) die in het kader van het onderzoek gepeild werden, zeggen dat hun personeel vaker van thuis uit zal blijven werken. 83% is er zelfs van overtuigd dat de werkuren flexibeler zullen worden.

Een ander logisch gevolg van deze aanmoediging van het telewerken: 89% van de ondervraagde bedrijven is van plan om vaker gebruik te maken van online vergadersoftware. 7 bedrijven op 10 menen ook dat het nodig zal zijn om meer mobiele toestellen, laptops en smartphones ter beschikking te stellen van hun medewerker.

Webinars met externe partijen zullen ook vaker geschieden, aldus 70% van de bedrijven. En omwille van het succes van videoconferenties meent 72% ook dat zakenreizen minder vaak zullen geschieden.

Maar alhoewel de nieuwe manieren van werken bepaalde voordelen bieden, brengen zij ook nieuwe risico`s met zich mee op het vlak van IT-beveiliging. Het wordt dus meer dan ooit noodzakelijk om over krachtige netwerken te beschikken.

In dat opzicht geven 2 bedrijven op 3 toe dat zij hun VPN-connectie meer moeten ontwikkelen en hun mobiele toestellen beter moeten beveiligen tegen malware, terwijl ook de medewerker gesensibiliseerd moeten worden voor de risico`s van cybersecurity.

Deze situatie zou ook bedrijven ten goede komen die een webwinkel hebben: 52% van de 64% die een webshop aanbieden, verklaren dat zij na de lockdown daarin zullen blijven investeren.

Over het algemeen zullen de meeste Belgische bedrijven de "experimenten" verderzetten die zij moesten uitvoeren tijdens de Covid-19 crisis.

Show More
Back to top button
Close
Close