De retail heeft te weinig aandacht voor cyberaanvallen

De retail zou de economische sector zijn die het minst voorbereid is op cyberaanvallen, zo leert het laatste rapport van NTT Security. En dat ondanks de groei van de e-commerce…

post-image-3

De bedrijven uit de Benelux zouden onvoldoende voorbereid zijn op aanvallen, en de retailsector hinkt achterop, ondanks de boom van de e-commerce. Zo is bijna één derde (31%) van de 1.800 ondervraagde bedrijven niet voorbereid om het hoofd te bieden aan een cyberaanval; zij slagen er het minst in om hun preventie en voorbereidingsbeleid te verbeteren.

Het onderzoek van NTT Security benadrukt dat de leidinggevenden met andere zaken bezig zijn en dat zij dit veiligheidsrisico met dezelfde ernst zouden moeten beschouwen als economische strubbelingen, politieke onzekerheid en andere uitdagingen in het dagelijkse leven.

"Een zware fout, wanneer men weet dat een aanval het bedrijf 57 dagen kost om zijn normale activiteit te hervatten en dat de economische gevolgen in 2018 een recordbedrag bereikt hebben van 1,52 miljoen dollar, tegenover 1,35 miljoen het jaar tevoren", betreurt Richard Thurston, Global Market Insights Manager bij NTT Secuirty.

Slechts 45% van de respondenten in de Benelux bevestigt een IT-beveiligingsbeleid uitgestippeld te hebben, wat neerkomt op 12% minder dan het internationaal gemiddelde, terwijl deze bedrijven slechts 12% van hun ICT-budget wijden aan cyberbeveiliging.

De Benelux is dan ook een van de meest kwetsbare regio`s van Europa, op gelijke hoogte met Oostenrijk, Zweden en Noorwegen. De Verenigde Staten en Singapore zijn de best beschermde regio`s ter wereld.

De retail is de minst goed voorbereide sector, gevolgd door transport/distributie, groothandel en diensten. Daarentegen doen de sectoren telecom, farmaceutica/ chemie en technologie het beter. Het is geen verrassing dat de best voorbereide organisaties behoren tot de zeer gereguleerde sector van financiële instellingen en verzekeringen.

Show More
Back to top button
Close
Close