Online technische groothandel Zamro bestaat 1 jaar in België

Groeiend aantal bezoekers bewijst dat één van de meest traditionele sectoren klaar is voor e-commerce.

post-image-3

Sinds de lancering eind 2016 vonden al ruim 6 miljoen bezoekers hun weg naar de nieuwe webwinkel. Met meer dan 550.000 producten beantwoordt Zamro aan de behoeften van de technische vakman in het KMO-segment. Meer dan 65% van de technische vakmannen oriënteert zich al online. Met een uitgebreid professioneel aanbod en optimaal gebruiksgemak wil Zamro hen dezelfde beleving bezorgen als bij webshops die zich op consumenten richten.

Technische ‘one-stop-shop’

Met een uitgebreid online technisch assortiment positioneert Zamro zich als een ‘one-stop-shop’, gericht op de KMO-markt. Kleine en middelgrote bedrijven zoeken online naar productinfo, maar vaak wordt er nog steeds besteld bij de dichtstbijzijnde winkel. “Net als in andere markten gaat ook de technische markt zich meer en meer verplaatsen naar online”, vertelt CEO Floris Jan Cuypers. “Twee derde van de doelgroep oriënteerde zich al online, maar slechts 25% kocht ook online. Sinds de lancering eind 2016 verwelkomden we ruim 6 miljoen bezoekers en de conversieratio is nu al gelijk aan die van kleding- en elektronica webshops.”

Zamro biedt online 550.000 technische onderdelen en gereedschappen van de beste kwaliteit. Van O-ring tot kogellager en van grondboor tot werkbank. Het klantenbestand van Zamro bestaat hoofdzakelijk uit techniekers en technische professionals in het KMO-segment in onder meer de metaal- en agrarische sector en in het machineonderhoud bij kleine productiefaciliteiten.

Snelle internationale expansie

Zamro kende een flitsstart en verdubbelde het afgelopen jaar elk kwartaal haar omzet. De cijfers bevestigen dat er behoefte is aan een goede webshop die technische kwaliteitsproducten snel en makkelijk op de werkplaats aflevert. De markt biedt kansen: de Europese technische KMO-markt waarop Zamro zich richt, heeft een totale waarde van 125 miljard. “Zamro werd het eerste jaar in drie landen gelanceerd”, vertelt Eric Croon, de Belgische medeoprichter van Zamro. “In oktober 2016 begonnen we in Nederland, een maand later in België en in maart van dit jaar lanceerden we Zamro in Duitsland. Ook in België is Zamro een succesverhaal. Ruim 25% van onze klanten is afkomstig uit België.”

Guided search

Het succes van een “one-stop shop” als Zamro staat en valt bij de inhoud en klantbenadering. Een technieker wil heel snel zeker weten dat hij het juiste product heeft geselecteerd. Een bepaalde machine is kapot. Is dit het onderdeel dat ik zoek? “Die vraag beantwoorden we door informatie te bieden over de kwaliteit en de technische kenmerken, én door het zoeken te vergemakkelijken. Meer nog dan in B2C gaat het om ‘guided search’. We loodsen de techniekers door de webshop door hen al snel een heleboel filters aan te reiken, zodat ze snel vinden wat ze zoeken”, gaat Eric Croon verder. “Net dàt is onze missie: het leven van de vakman makkelijker maken.”

 

 

Show More
Back to top button
Close
Close