Wat heeft de toekomst voor de IT-distributie in petto?

Verdeler Deltalink viert dit jaar zijn 25e verjaardag. De gelegenheid om zich te buigen over de toekomstige evolutie van de IT-distributiesector die zich onverbiddelijk verplaatst naar de "cloudportals", IoT en security.

post-image-3

Hoe ziet de toekomst van de IT-distributie eruit? Wat zullen de uitdagingen zijn waarmee die geconfronteerd wordt? En wat zullen de trends zijn voor de volgende 25 jaar?

25 jaar geleden, in 1991, richtte Johan Cools het bedrijf Compurama op in Lier, in de regio Antwerpen. De centrale activiteit was de import en verdeling van netwerkapparatuur in België en Luxemburg. Drie jaar later veranderde het bedrijf van naam en werd Deltalink. De kantoren waren ondertussen verhuisd naar Hever, nabij Mechelen, en sinds 1999 is Deltalink gevestigd in Sint-Katelijne-Waver.

Een kwart eeuw bestaan vieren is ook een goede gelegenheid voor het bedrijf om zich te buigen over de toekomst van de sector. Een eerste vaststelling: de opkomst van de cloud en de verkoop van licenties zullen de rol van de verdeler grondig veranderen. De business zal zich ongetwijfeld verplaatsen van de verkoop van hardware naar die van licenties en nieuwe dienstenmodellen  zoals WaaS (Wifi As A Service).

Deze evolutie bestaat al een tijdje, sinds de komst van het internet en de opkomst van de cloud, maar zij zal in de toekomst nog verder uitbreiden. En aan een hoger tempo.

De evolutie naar clouddiensten wijzigt ook de rol van de verdelers. De snelle verspreiding van cloudportals waar men diverse online diensten kan beheren, leidt tot een grote uitdaging, namelijk de uitbreiding van de diensten geleverd door resellers bij hun migratie naar cloud-business.

IoT, security en services
Het internet dringt steeds meer het dagelijkse leven binnen via het "Internet of Things". Producten zoals domotica zijn voortaan voorzien van een IP-connectie. In het kielzog daarvan zullen de volgende jaren nieuwe producten en diensten opduiken. Maar het accent zal in de eerste plaats nog altijd op de beveiliging gelegd worden.

Nood aan "Value Added Distributors"
Ondanks de nieuwe evoluties verwacht Deltalink dat er in de toekomst nog plaats zal zijn voor een `Value Added Distributor`. De Belgische markt is erg gedifferentieerd en vereist een specifieke aanpak. Het volstaat om te denken aan de plaatselijke verschillen qua taal en cultuur om hiervan overtuigd te zijn. Of aan de leveranciers van nicheproducten of producten die meer ondersteuning behoeven, iets wat een meer algemene distributeur minder interesseert. Een VAD blijft dus een onmisbare schakel in het verkoopproces, want de meerwaarde die hij elke leverancier op plaatselijk niveau kan brengen, staat buiten twijfel.

Show More
Back to top button
Close
Close