Cloud ‘reality check’ voor partners voor 2017

Uit het meest recente CompTIA ‘Annual State of the Channel’ rapport komt naar voren dat partners minder enthousiast zijn over cloud dan ze twee jaar geleden waren. Doordat ze meer ervaring in het werken met de cloud hebben gekregen hebben partners ook de probleemgebieden ervaren, hun verwachtingen met betrekking tot kosten en ROI bijgesteld en zitten nu in een ‘verfijningsfase’.

post-image-3

Is dat een natuurlijke ontwikkeling of zouden vendoren, distributeurs en partners meer moeten doen om werken in en met de cloud tot een betere ervaring te maken? Wat kan er worden gedaan om de cloud te ‘verfijnen’ om deze eenvoudiger, zekerder en vertrouwder te maken voor partners?

We leven in een tijdperk van permanente technologische innovaties die zorgen voor een constant verandering in de mogelijkheden voor mobile werken, waarbij elk nieuw apparaat, platform of app nieuwe wegen opent voor medewerkers om op afstand te kunnen werken. Heel veel van die vernieuwingen zijn gebaseerd op clouddiensten, hetgeen suggereert dat ze onderdeel zijn van de verantwoordelijkheid van de reseller. Maar er zijn rondom de cloud ook signalen van onzekerheid in het kanaal die CompTIA (*) heeft opgevangen. Zo voelen velen zich ongemakkelijk bij het aanbieden van clouddiensten waarvan ze het idee hebben dat ze binnen een paar maanden overbodig zullen zijn, of die hun bedrijf blootstellen aan uitdagingen rondom veiligheid en betrouwbaarheid.

Het volledig links laten liggen van cloudoplossingen op die basis staat gelijk aan gemiste omzetkansen, waar klantbedrijven juist steeds meer interesse ontwikkelen in die technologieën om zo veilig en efficiënt mobile werken mogelijk te maken. Een recent onderzoek van Toshiba wijst uit dat cloud-gebaseerde oplossingen dit jaar het belangrijkste investeringsterrein voor de IT-afdeling van Europese bedrijven is, een uitkomst die wordt onderschreven door 56 procent van de senior IT beslissers.

Gelukkig zijn er tegenwoordig ook cloud producten beschikbaar die de hobbels in de weg, die resellers in het verleden wellicht wat kopschuw hebben gemaakt, beperken en egaliseren.

Zo bieden bijvoorbeeld mobiele zero clients een compleet pakket aan waterdichte security zonder dat de mobiele functionaliteit daar ook maar iets onder lijdt. Zero clients hebben – in tegenstelling tot thin clients - geen lokaal geïnstalleerd operating systeem, evenmin al een harddisk of SSD voor opslag. Ook kan er geen data worden gedownload op het apparaat. In plaats daarvan worden zowel functionaliteit als data beschikbaar gesteld via de bestaande virtuele desktop infrastructuur waarmee de gebruiker werkt. Daarmee wordt de dreiging van een malware-infectie afgewend en is data-diefstal bij verlies of ontvreemding van het apparaat onmogelijk. Dit alles bij elkaar zorgt voor een naadloze gebruikerservaring, ongeacht de locatie waar de medewerker zich bevindt.

Het is vooral een taak van de fabrikanten om ervoor te zorgen dat hun on-boarding programma’s partners alle support en training geven die ze nodig hebben om bovengenoemde voordelen succesvol te demonstreren aan potentiële klanten. Flexibiliteit in prijsstelling en diversiteit in geboden mogelijkheden is eveneens van groot belang, omdat veel bedrijven tegenwoordig een op hun situatie toegesneden IT-infrastructuurvoorstel verwachten. Fabrikanten moeten zich ervan verzekeren dat hun partners de gewenste diensten kunnen bieden, waarmee ze ook hun eigen inkomstenstroom toekomstbestendig maken.

(*) CompTIA staat voor de Computing Technology Industry Association en is een internationale non-profit organisatie die zich sinds de oprichting in 1982 bezighoudt met de belangen van resellers in de ICT-branche

 

Ronald Ravel, Country Manager Toshiba Benelux

Show More
Back to top button
Close
Close