Big data: een gouden kans voor partner én klant

Big data is een gouden opportuniteit. Hoe vaak hebt u dit de voorbije jaren niet moeten aanhoren? En wij sluiten er ons volmondig bij aan. Elke ICT-partner kan een volwaardige en waardevolle big data partner worden voor zijn klant, als hij tenminste voldoet aan enkele voorwaarden. Niet alleen moet de partner over de juiste technische bagage beschikken om big data projecten op te zetten en te begeleiden, hij moet ook concrete uitdagingen van de klant kunnen omzetten in specifieke projecten waarin het gebruik van big data de oplossing vormt. We zien maar al te vaak klanten die een concrete behoefte of ambitie hebben maar niet weten dat het gebruik van big data dé oplos-sing vormt. Denk maar aan het gebruik van targeted email marketing, het verzenden van de juiste mails naar de juiste klanten op het juiste moment. Hiermee kunnen bedrijven een hogere respons-ratio bereiken dan ze ooit voor mogelijk hadden geacht.

post-image-3

Bovendien zijn met name lokale partners aangewezen om bepaalde risico’s te voorkomen die gepaard gaan met het gebruik van big data. Denk maar aan het gebruik van persoonsgegevens. In vele landen bestaat er een strikte wetgeving over wat wel en niet mag gebeuren met deze gegevens. Een goede big data partner kent dus niet alleen de technische aspecten van big data en de specifieke uitdagingen en mogelijkheden van de klant, maar weet ook de klant te begeleiden in de juiste keuzes. En dat kan dus heel wat verder gaan dan een degelijke technische en verticale kennis. Dit vergt enorm veel investeringen, maar we zijn ervan overtuigd dat die ook helemaal zullen worden terugverdiend.

Ook voor de klant is er trouwens nog steeds een gouden kans weggelegd door het inzetten van big data, ook al beseffen zij dat zelf niet altijd. Denk maar aan financiële instellingen. Zij zouden big data kunnen weglachen omdat zij toch voor 90% met uiterst gestructureerde data werken: alle cijfertjes zitten in rijen en kolommen opgeslagen. Maar de realiteit van vandaag leert ons anders: nu de dialoog met de klant zo veel meer is gedigitaliseerd, ontstaat er ook veel digitale info in niet-gestructureerde vorm. SMS, chat, mail, ... allemaal vormen ze digitale informatie die, zeker gekoppeld aan de gestructureerde financiële cijfers, een schat aan inzicht in de klant kan opleveren. Net zulke buitenkansen zou u als big data partner ook kunnen aanreiken, waardoor u zich meer dan ooit als trusted partner kan profileren.

En de cloud?

De voorspelling van doemdenkers wordt zo meteen teniet gedaan: de cloud zal nooit een gedegen ICT-partner kunnen vervangen. Op voorwaarde, natuurlijk, dat die partner bereid is om het technische ver te overstijgen en eigenlijk uit te groeien tot een business partner. Kennis van de business van uw klant, kennis van de lokale eigenheden: het zijn slechts enkele voorbeelden dat de klant zijn big data strategie nooit 100% aan de cloud zal kunnen toevertrouwen. De cloud kan wel een onderdeel van de oplossing vormen die klant en partner samen uitdenken. Maar of en hoeveel data in de cloud worden opgeslagen en verwerkt, is eerder een technische (en financiële) kwestie op het einde van de rit.  Dit kan dus verschillen per klant en per concreet project, maar de cloud zal niet meer uit dit verhaal verdwijnen. Dus u kunt maar beter ervoor zorgen dat u de voor- en nadelen goed kent, zodat u in elk scenario samen de beste oplossing kunt bepalen.

Richard Sijbrandij, Big Data en Analytics Practice Leader bij Arrow

Show More
Back to top button
Close
Close