Home/ channel belgium /Big Data voor slimme bedrijven Big Data voor slimme bedrijven Sven Schoenaerts, Managing Director Benelux chez NetApp 2016-07-22Comment 156791605 Big Data is nu al een paar jaar onderdeel van elk gesprek tussen leidinggevenden uit het bedrijfsleven, IT-besluitvormers en andere publieke belanghebbenden. Maar Big Data is veel meer dan een modewoord of de laatste hype op technologiegebied. Het is nu realiteit. Bedrijven doen hun best om te bepalen hoe ze Big Data moeten opvangen, kunnen begrijpen en kunnen gebruiken. Terwijl het volume aan data dat wordt gegenereerd door bedrijven, consumenten en publieke diensten explodeert (de verwachting is dat we tegen 2020 50 keer meer data hebben dan vandaag; bron: Cisco IBSG, april 2011), worden door overheden en bedrijven datastrategieën opgesteld. Data-deskundigen bekleden nieuwe zetels op het hoogste governanceniveau. Momenteel hebben bedrijven toegang tot een lawine aan data over klantengedrag, merkbeleving, productinformatie en problemen met producten, data over nagenoeg alle zaken die een impact hebben op hun bedrijf. Data omzetten in een veranderaar Het wordt nu in brede kring erkend dat Big Data de ruggengraat vormt voor het bouwen van de digitale economie die zoveel beloften inhoudt van groei en vooruitgang. Maar net op het moment dat Big Data bedrijven en publieke diensten begint te bereiken, is de uitdaging van de toekomst niet het volume aan data, maar het wijs worden uit al die data. De sleutel is om de data om te zetten in dynamische kennis, die op termijn zal leiden tot de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, nieuwe werkprocessen en nieuwe bedrijfsmodellen. De winnaars van Big Data zijn de bedrijven die proactief strategieën hebben ontwikkeld voor Big Data en die prioriteiten stellen bij het structureren en analyseren van Big Data. Een strategie voor Big Data definiëren, betekent dat u de overstap kunt maken van een traditionele analyse (wat is waar gebeurd, met wie en wat was daarvan het gevolg) naar een voorspellende analyse: scenario's modelleren, anticiperen op activiteiten en antwoorden bedenken. Dit is de overstap van een statische kijk naar een dynamisch, voorwaartsgericht inzicht. Dit is de manier waarop belangrijke innovaties en nieuwe bedrijfsmodellen tot leven zullen komen. In de consumentensector heeft John Lewis, een grote detailhandelaar in het Verenigd Koninkrijk, de analyse van Big Data uitgeroepen tot hoeksteen van de groeistrategie. De groep verzamelt nu de verkoopcijfers van 350 winkels voor in totaal meer dan 500.000 productreferenties, direct bij de verkoop. Het analyseren van Big Data om verbeteringen door te voeren, is nu de 'normale werkwijze' voor John Lewis. Hierbij wordt data van verschillende plaatsen gebruikt om de online klantenservice te verbeteren. Succesfactoren van Big Data De succesfactoren bij een datagestuurde groei zitten in de capaciteit van een bedrijf om het juiste datamanagementplan in werking te stellen, zodat deze data niet alleen wordt opgeslagen, maar effectief wordt gebruikt, waar deze zich ook maar bevindt. Het belangrijkste doel van het beheer van Big Data is ervoor te zorgen dat een hoog niveau van de datakwaliteit is gegarandeerd. Wij denken dat er vier stappen moeten worden gevolgd om de kracht van Big Data volledig te gebruiken: - Data verwerken tijdens het verzamelen: zo vroeg en zo lokaal mogelijk. Hierdoor kan snel actie worden ondernomen en snel worden gereageerd, en dit heeft direct en onmiddelijk een impact. Dit hebben ze bij John Lewis goed begrepen. - Connectiviteit: succesvolle ondernemingen zijn ondernemingen die onderlinge verbindingen hebben en niet in silo's werken. Data van de verkoopafdeling moet in samenhang met data van de marketing-, productie- en andere afdelingen worden geanalyseerd, enzovoort. - Empowerment en een feedbackmechanisme: organisaties moeten medewerkers aanmoedigen om deel te nemen aan de datarevolutie en om actie te ondernemen op basis van kennis van Big Data. Bedrijven met een bedrijfscultuur waarin beslissingen worden genomen op basis van bewijzen, zorgen ervoor dat alle besluitvormers de performancedata steeds onder handbereik hebben. Ze hanteren ook de volgende vier methoden: ze zorgen voor een bron van performancedata die niet ter discussie staat; ze geven besluitvormers op alle niveaus bijna in real-time feedback; ze articuleren bewust de geldende regels voor de bedrijfsvoering en passen deze regelmatig aan in antwoord op de feiten; en ze coachen de medewerkers die beslissingen nemen regelmatig. - Testgebied: Nieuwe initiatieven moeten worden getest voordat deze in het hele bedrijf worden geïmplementeerd. Dit is cruciaal omdat de geleerde lessen een verbetering van de ideeën en programma's kunnen betekenen. Big Data is de nieuwe brandstof voor de digitale economie. Maar zonder slimme mensen en organisaties om de locomotief te besturen en de weg vooruit aan te geven, zullen bedrijven nooit op de gewenste plek aankomen. # # # Over NetApp Wereldwijd rekenen toonaangevende organisaties op NetApp voor software, systemen en services waarmee ze hun data kunnen beheren en opslaan. Klanten waarderen onze samenwerking, expertise en passie om ze nu en in de toekomst vooruit te helpen. Kijk voor meer informatie op www.netapp.com/nl Volg NetApp België op Twitter Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address