Home/ channel belgium /Waarom de hype over hyperconvergentie? Waarom de hype over hyperconvergentie? Denk aan een datacentrum en je denkt aan servers, opslag en aan hardware in het netwerk. Maar groeiende kosten, de toegenome vraag en de behoefte aan grotere snelheid betekenen dat dit model constant herzien wordt. 2016-06-20Comment 156791498 Maar nu begint de industrie zoiets als een verandering te zien en achter deze verschuiving ligt de hyper-geconvergeerde infrastructuur (HCI). HCI is de laatste stap in het evolutionaire proces dat begon met geconvergeerde infrastructuur (de op hardware gerichte bouwstenenbenadering) dat reken-, opslag - en netwerken in een uniform beheerde laag hervormde. HCI voegt daaraan een softwaregedefinieerde opslag toe, de focus van netwerking naar datacontrole en management verplaatsend. Hyperconvergentie heeft te maken met de vaardigheid om zowel softwaregedefinieerde opslag als applicaties op dezelfde servers te doen lopen. Maar waarom de hype? Nou, HCI maakt de dingen simpeler. Het verscheen maar een paar jaar geleden op het toneel en is een van de snelst groeiende methodes voor de inzet van IT in datacentra. Gartner verwacht een groei van nul in het begin in 2012 tot een markt van $5 miljard in 2019 (http://bit.ly/1Nmi913). De analisten voorspellen ook dat in die drie jaar zoiets als 70% van het bestaande asssortiment opslagproducten beschikbaar zal worden in een ‘software only’ versie (http://bit.ly/1QDy8fa). Met HCI worden alle hardware vereisten in een box geconsolideerd met de software in die box voorzien van alle applicaties voor het lopen van de IT-infrastructuur binnen een organisatie. Aangezien het op software gebaseerd is, compute server, opslag, netwerkswitch, hypervisor, gegevensbescherming, globaal beheer en andere ondernemingsfuncties gewoonlijk verbonden met x86 bouwstenen, worden geconsolideerd. Met als resultaat meer efficiëntie, een grotere schaal, toegenomen wendbaarheid en lagere kosten (zowel Capex als Opex) en dit volgens het “De Stand van Hyperconvergentie-rapport van 2015”. (http://bit.ly/1nvZRny) Sommigen voorspellen dat het in het komende jaar bijna alle traditionale hardware in de gegevens centra zal vervangen (http://bit.ly/1QJ1yGv). Toch moet er nog een stuk van de weg afgelegd worden. “De industrie gaat een groot rijpingsproces tegemoet” zei Andrew Butler, analist bij Gartner, zoals vermeld in DataCenterKennis (http://bit.ly/1Nmi913), waarin het niveau van de mogelijkheden die zowel de gebruikers als de verkopers ter beschikking staan getoond worden. Het onderzoek Spending Trends Across Servers and Converged Infrastructure (Uitgavetrends van verschillende Servers en Geconvergeerde infrastructuur) toonde aan dat 85% bevestigt dat dit jaar hun uitgaven voor HCI zullen groeien. (2016) Maar het zijn niet alleen de gegevens centra die de voordelen van HCI zullen beginnen te waarderen. “Hammer kan ook aan middelgrote en mkb klanten markt-leidende hyper geconvergeerde oplossingen bieden”, zei Neal Gibbons, pre-sales engineer bij de specialist toegevoegde waarde distributeur bij Hammer. Hammer is een gecertificeerde partner van Nutanix en behalve de Datacore producten “kan hij ook diensten voor vanaf een eerste raadpleging tot een complete installatie aanbieden”. “En”, voegt Neal Gibbons toe “voor een goedkopere meer doe-het-zelf oplossing bieden wij de Atlantis/Supermicro oplossing”. Toch is hyperconvergentie alleen maar één van de oplossingen. SAN- en bladeservers zijn bijvoorbeeld nog steeds verkrijgbaar, goed bruikbaar, veel gevraagd en een echte concurrent voor de hyperconvergentie-trein. Zelfs met alle aandacht en het potentieel van de hyperconvergentiemarkt, blijven x86 servers nog steeds een veel gevraagd product naast een groeiende communicatie, zegt Nikolay Yamakawa, senior analist bij 451 Research. (http://bit.ly/1puyVGa). Hyperconvergentie heeft een kantelpunt en als de organisatie de dimensie niet heeft of een schaalbaarheid nodig heeft om een kostenvermindering te creëren, hype of geen hype, dan is hyperconvergentie het antwoord niet. Of het nu HCI of een meer conventionele benadering is, Hammer, met zijn 25-jarige ervaring en ondersteund door 40 verkopers van wereldformaat, kan expertise en inzicht aan de partnerkanalen leveren en hen helpen om de verschillende en steeds hogere eisen van hun klanten te beantwoorden. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address