Home/ channel belgium /De kampioenen van de Belgische e-commerce zijn de ZKO De kampioenen van de Belgische e-commerce zijn de ZKO In België zijn er momenteel 2 webwinkels in Vlaanderen tegen 1 in Wallonië. Maar vergeleken met het aantal bedrijven per regio vertoont Wallonië een grotere dynamiek, zo blijkt uit de eerste onafhankelijke mapping, uitgevoerd door Kompass Benelux. Een analyse. 2016-04-21Comment 161418097 Vandaag zijn de koplopers van de Belgische e-commerce de ZKO (Zeer Kleine Ondernemingen) uit de tertiaire sector, die stilaan concurrentie krijgen van bedrijven uit de secundaire sector, zo besluit Kompass op basis van een nog niet gepubliceerd onderzoek. Hierin staat Wallonië op de eerste plaats van het e-commerce klassement, wanneer men het aantal sites vergelijkt met het aantal bedrijven. Volgens het onderzoek zou ons land 9.869 e-commerce sites tellen in Vlaanderen, tegenover 5.195 e-commerce sites in Wallonië. Vlaanderen heeft dus duidelijk de bovenhand als het op het aantal aankomt. Bekijkt men het geografisch, dan is het Oost-Vlaanderen waar de e-commerce het meest geavanceerd is, terwijl de provincies Antwerpen en Limburg het grootste aantal transactionele sites tellen. Brussel en het Brussels gewest vormen dan weer een relatief dynamische enclave met 2.142 webshop-sites. Vergelijkt men echter het aantal e-commerce sites met het aantal bedrijven, dan wint het zuiden het van het noorden: Wallonië telt 1 e-commerce site per 76 bedrijven, Vlaanderen 1 e-commerce site per 91 bedrijven en Brussel 1 per 116 bedrijven. Het onderzoek leidt uit deze cijfers af dat Wallonië de meest dynamische regio is op vlak van e-commerce. Een andere belangrijke vaststelling: e-commerce trekt meer kleine, zelfs zeer kleine bedrijven aan. De organisaties die minder dan 5 werknemers tellen zijn op hun eentje goed voor 84,4% van het globaal zakencijfer in de Belgische e-commerce! Emmanuel Facovi, CEO van Compass Benelux, ziet daarin een duidelijk bewijs van maturiteit: "De e-commerce is niet langer voorbehouden aan grote merken, hij is snel gedemocratiseerd. Voor veel zelfstandigen of patroons van ZKO is de online handel het meest efficiënte en het snelste middel geworden om een business op te starten". De tertiaire sector vertegenwoordig in België weliswaar een 83% van het zakencijfer gerealiseerd via de e-commerce kanalen, maar de secundaire sector is bezig zijn achterstand in te halen met 16%. "De tijd van de vitrine-sites is lang voorbij. Vandaag ligt de prioriteit bij het transactionele", besluit Emmanuel Facovi vergenoegd. Het grote voordeel van de e-commerce: de toegankelijkheid. Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address