Home/ channel belgium /Hardware- of softwarematige deduplicatie en de rol van channel-partners Hardware- of softwarematige deduplicatie en de rol van channel-partners Hoe pakt een bedrijf zijn dataopslag en de daarmee gepaard gaande deduplicatie aan: hardwarematig of softwarematig? 2013-07-22Comment 156790272 Een vraag die makkelijk tot stevige discussie leidt. Die discussie is van belang voor channel-partners en resellers, want daar valt vaak de beslissing op dit gebied. Dat vereist dan wel goed advies op basis van heldere afwegingen. Neem als voorbeeld een grote organisatie met een stabiele data flow en voorspelbare processen. Zo’n organisatie denkt al snel dat een hardware-appliance de beste oplossing biedt voor deduplicatie. Dat kan echter wel betekenen dat de organisatie niet profiteert van potentiële besparingen en efficiëntievoordelen die een alternatieve oplossing biedt. Voor bedrijven die te maken hebben met sterke datagroei, zakelijke applicaties op afstand en complexe storage-eisen, is ingebouwde deduplicatie in de datamanagementlaag wellicht nog aantrekkelijker dan in een kostbare datasilo. Een directe vergelijking tussen de kosten van hardwarematige en softwarematige deduplicatie is niet eenvoudig te maken als je er weinig ervaring mee hebt. Hier liggen kansen voor channel-partners en resellers. Hardwarematige deduplicatie dateert uit een tijd waarin je speciaal gebouwde en zeer snelle chips (ASICs) nodig had om deduplicatie technisch mogelijk te maken. Er zijn tegenwoordig echter voldoende krachtige standaard-CPU’s en blade-architecturen beschikbaar, die vergelijkbare prestaties leveren. Waarom is softwarematige back-up beter voor channel-partners? Alleen al de flexibiliteit van software is een belangrijke reden voor channel-partners om te kiezen voor deze oplossingen. Er zijn maar weinig klanten die staan te klappen als er weer een ingrijpende technische hardwareoplossing nodig is, die tot veel kosten leidt. Daarnaast kan een managed serviceprovider inspelen op nieuwe trends en via up-selling extra functionaliteit en diensten aan klanten bieden. Denk aan mobiele-datamanagementtools of compliance-tools. In de wereld van channel-partners en resellers wordt de verkoop van een hardware-appliance van een bekende leverancier al snel beschouwd als een ‘easy sell’. Dit is echter kortzichtig. Deze producten lossen weliswaar enkele specifieke problemen op, maar spelen niet in op de meer fundamentele issues van datamanagement, zoals datagroei, langetermijnretentie en toegang. Bovendien is er de problematiek van vendor lock-in en het al eerder genoemde probleem van datagroei. Succesvolle resellers weten al langer dat software meer potentiële marge biedt en bovendien tot herhaalaankopen leidt. Dat komt mede doordat de eerste hardware-appliance voor deduplicatie een organisatie nog voordelen biedt, maar de tweede al geen extra waarde meer levert. Daarnaast levert software ook kansen op het gebied van tools en diensten, en kan de reseller zich profileren als de partij die waarde toevoegt. Voor resellers met een focus op back-up, disaster recovery en archivering is de softwareroute bovendien voordeliger dankzij een flexibel service delivery-model dat voorziet in betalen naar gebruik. Een klant vermijdt zo kostbare investeringen in een hardware-appliance. Betalen naar gebruik of op abonnementsbasis kan een zeer aantrekkelijke propositie zijn van resellers aan eindgebruikers. Hardware-appliances voor deduplicatie waren ooit waardevol, maar channel-partners en resellers laten nu een kans lopen als ze niet kijken naar flexibele oplossingen. Door Nigel Tozer, Business Development Director CommVault Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address