Home/ channel belgium /Vijf tips voor het effectief aanbieden van software via de cloud Vijf tips voor het effectief aanbieden van software via de cloud Onlangs maakte Adobe bekend dat het bedrijf zijn Creative Suite (met Photoshop en andere grafische oplossingen) als cloud-oplossing gaat aanbieden in abonnementsvorm. Het bedrijf stopt met de distributie van cd’s in een doos met een eeuwigdurende licentie. Deze stap laat zien dat er een overgang plaatsvindt naar het aanbieden van software via de cloud. Die is het sterkst in de muziek- en gaming-industrie. De ‘fysieke kant’ met cd’s en dozen is langzaam aan het verdwijnen. 2013-06-28Comment 161418804 Adobe noemt zijn beslissing een voordeel voor klanten, die nu direct toegang hebben tot alle nieuwe mogelijkheden en upgrades, en opslag in de cloud. Hoewel een cloud-licentie verschillende voordelen biedt aan eindgebruikers, leidde de beslissing van Adobe om te stoppen met traditionele, eeuwigdurende licenties tot een heftige discussie onder gebruikers van de software. Veel klanten gaven aan niet te zullen overstappen op de cloud-dienst en op zoek te gaan naar een alternatief. Hoe kun je als softwaremaker dergelijke discussies voorkomen? Door te letten op de vijf volgende punten. 1. Flexibele licenties Wat er bij Adobe ontbreekt, is keuze. Sommige gebruikers vinden een cloud-model prima, omdat ze dan op al hun systemen toegang hebben tot de nieuwste software. Daarnaast zijn de instapkosten laag. Anderen geven de voorkeur aan licenties waarmee ze software lokaal kunnen installeren. Dit geeft gebruikers meer grip op het totale kostenplaatje en voorkomt vendor lock-in. Meer keuze betekent meer productiviteit voor een groter aantal verschillende gebruikers. Dit geldt ook voor een flexibele aanpak voor gebruikers die hun licenties willen delen. Zorg dat je als softwaremaker hieraan tegemoet kunt komen om ontevreden klanten en mogelijke sabotage te voorkomen. 2. Flexibele prijs en packaging Illegaal gebruik van software is niet nieuw. Softwarebedrijven hebben er al tientallen jaren mee te maken. Of het nu gaat om pure diefstal van intellectueel eigendom, diefstal via reverse engineering of ‘gewone’ softwarepiraterij: softwarebedrijven hebben inmiddels op al deze bedreigingen wel een antwoord. Nu de markt echter steeds volwassener wordt, zijn veranderende verwachtingen van klanten, open source-software en potentieel verlies van omzet de echte uitdagingen. Piraterij is hierdoor vaak niet langer het belangrijkste probleem, maar juist de onverschilligheid waarmee bedrijven hun softwarepakketten samenstellen (packaging) en de prijs ervan bepalen. Door klanten een concrete keus te bieden tegen een bijbehorende prijs die inspeelt op de specifieke behoeften van verschillende gebruikersgroepen, is piraterij te beperken. 3. Veiligheid Ook met een flexibel prijs- en packaging-beleid blijft het nodig oog te houden voor eventuele piraterij. Een antipiraterij-oplossing is dan ook cruciaal bij het leveren van software via de cloud. Bij het kiezen van een dergelijke oplossing zijn de kosten en de functionaliteit van de oplossing belangrijke criteria. Ook is de implementatietijd een belangrijk aspect. Antipiraterijtechnologie wordt vaak aan het eind van een ontwikkeltraject geïmplementeerd. In dat geval is de time-to-market meestal beperkt, waardoor dit niet de meest efficiënte aanpak is. Een leverancier moet ook rekening houden met waar hij software verkoopt. In gebieden met hoge piraterijcijfers is het raadzaam om optimale beveiliging tegen illegaal gebruik te implementeren. Tot slot moet een softwarebedrijf over de middelen en de kennis beschikken om de gewenste bescherming aan de software te kunnen toevoegen. 4. Monitoring Business intelligence is een belangrijke factor voor het bereiken van nieuwe markten, het aanbieden van producten en het efficiënt inzetten van interne middelen. Dat maakt het monitoren van softwaregebruikers – wie, wanneer, hoe en in welke mate? – van groot belang. Zo zal iemand die een proeflicentie niet activeert, niet snel klant worden. En wanneer een gebruiker snel stopt met het gebruik van een proeflicentie, is het goed mogelijk dat hij of zij niet het juiste product aangeboden heeft gekregen. Is iemand eenmaal klant geworden, monitor dan het gebruik om bijvoorbeeld vast te stellen of een intensiever softwaregebruik ook betekent dat meer licenties nodig zijn. Wanneer het gebruik afneemt, kan er een concurrent of een vervangende technologie in het spel zijn. En wanneer bepaalde functionaliteiten veelvuldig worden gebruik, is daarop in te spelen met een upgradeaanbod of extra mogelijkheden rond die functionaliteiten. Tot slot leidt monitoring ook tot een betere mogelijkheid om te controleren of een klant voldoet aan alle licentievoorwaarden. 5. Entitlement management Bij het aanbieden van software via de cloud is het daarnaast van belang om entitlement management als integraal onderdeel op te nemen in de licentie-implementatie. Dat geldt met name voor softwareuitgevers met veel professionele gebruikers. Entitlement management beschrijft welke rechten een klant heeft op producten, mogelijkheden en diensten, het aantal licenties dat is afgegeven, en de periode van gebruik. Hiermee kan een software-uitgever zijn operationele kosten verlagen, de processen optimaliseren, channel-partners beter faciliteren, de eindgebruikerservaring verbeteren en de zichtbaarheid van zijn producten vergroten. Een efficiënte backoffice met een entitlement management-oplossing is ook voordelig voor eindgebruikers wanneer zij bijvoorbeeld moeite hebben om hun licenties te activeren of wanneer ze hun licentiecode zijn kwijtgeraakt. Jeroen Allebe, Account Manager SME UK/Benelux van SafeNet Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address