Missen resellers de boot met verdienmodel voor cloud telecom?

E-mail, instant messaging (IM) en sociale netwerken verdringen het telefoonverkeer, dat is duidelijk. Maar geen enkel bedrijf kan zonder telefoon. De vraag is dus: moet die voorziening nog wel in de vorm van een dure telefooncentrale? Het antwoord: neen. Het kan anders.

post-image-3
Hoe dan? Wel, telefonie uit de cloud kan hier een uitkomst bieden want de gebruiker – zelfstandige of KMO’er – krijgt via een browser, over het internet, toegang tot de telefonietoepassing die zich in de cloud bevindt. Inclusief alle functionaliteiten die een grotere telefooncentrale biedt én aanwezigheidsinformatie. Het gekende unified communications. Resultaat: het bedrijf is bereikbaar via één nummer, ongeacht of de gesprekspartner zich in de buurt van zijn PC, laptop, smartphone of tablet bevindt. Mooi zo. Maar welke reseller zou zo’n telefonie-oplossing uit de cloud moeten leveren, of scherper gesteld, wíllen leveren? 
Ik zie momenteel in de markt immers een grote aarzeling om cloud telecom te verkopen. Ik heb experimenten gezien waar IT resellers met een telecom reseller probeerden samen te werken of, omgekeerd, telecom resellers die IT resellers inschakelden voor IP-werk. Soms lukte het, meestal niet. De ene specialisatie en focus is de andere niet.
Maar belangrijker, IT resellers en telecom resellers worden nu ook geconfronteerd met het nieuwe verdienmodel van cloud serivces, namelijk inkomsten die zich maand na maand opbouwen. IT resellers verkopen het liefst een server met bijbehorend managed services contract. Telecom resellers verkopen dan weer liever een on-premise PBX-systeem met onderhoudscontract. Terwijl de oplossing voor klanten wel eens in de cloud zou kunnen liggen. Dus, geen server, geen PBX, geen onderhoudscontract. Gewoon telecom-as-a-service. 
Er is dus een contradictie tussen wat klanten willen, wat technologisch mogelijk is  en wat resellers vandaag aanbieden. De reseller die in staat is om deze contradictie uit de wereld te helpen, of beter: het antwoord geeft op de vraag van de klant, zal zeker goede zaken doen! 
Marc Bauchant is Managing Director van VoXX, www.voxxcloud.com.
Show More
Back to top button
Close
Close