Het "Surface" beleid van Microsoft wekt de woede op van Acer

Microsoft lijkt blijkbaar niet afgeschrikt door de spanning die het creëerde met zijn "Surface" tablet, want het zou nu al bezig zijn aan een "nieuwe generatie" toekomstige producten. De baas van Acer laat een waarschuwing horen.

post-image-3

De positionering van Redmond als concurrent van de PC fabrikanten lijkt bevestigd te worden. Tussen 18 juni en 2 augustus heeft Microsoft jobaanbiedingen laten verschijnen voor ingenieurs die de "next generation" Surface tablets zouden moeten maken. Er is dus opnieuw sprake van terminals gebaseerd op touch-technologie. Microsoft zegt dat het niets anders aangekondigd heeft buiten de twee reeds voorziene "surfaces", maar analisten stellen zich vragen, en denken dat, als de eerste modellen succes hebben, de verleiding groot zal zijn om deze ervaring verder te zetten. Vooral omdat de hardware vaardigheden van Microsoft bekend staan bij de analisten.

Indien Microsoft erin slaagt om, zoals Steve Ballmer aankondigde,"enkele miljoenen" tablets te verkopen, dan zou de volgende stap er ontgetwijfeld uit kunnen bestaan om het gamma uit te breiden. Maar aan de kant van de OEM, die tot nu toe niet veel over het onderwerp te zeggen hadden, beginnen de tongen zich te roeren.

JT Want, CEO van Acer, heeft aan de Financial Times verklaard dat het Microsoft gewaarschuwd heeft om "twee keer na te denken" over het uitbrengen van zijn eigen tablets. "Wij denken dat het lanceren door Microsoft van zijn eigen tablets, negatief is voor de hele PC industrie", stipte Henry Wang aan, woordvoerder van Acer.

De beslissing van Microsoft heeft de kwetsbaarheid in de verf gezet van de relatie tussen Redmond en zijn OEM partners. Maar MS is ongetwijfeld beïnvloed door het model van Apple, waar het merk alles onder controle heeft, van het concept van het OS tot aan de fabricatie van computers, tablets en telefoons.

Kan Campbell, president van Acer voor personal computers, zei aan de Financial Times dat, als Microsoft de ingeslagen weg verder zou bewandelen, hij misschien moet denken aan een nieuw business model, zelfs "andere alternatieven vinden".

Het gaat hier nog om een geïsoleerde reactie, maar die drukt misschien een gevoelen uit dat wereldwijd bij de andere grote fabrikanten leeft. In dat opzicht zouden de volgende dagen leerrijk moeten zijn.

Show More
Back to top button
Close
Close