Het kanaal moet gebruik maken van de opportuniteiten van het mobiele

De mobiliteit geeft de bedrijven extra complexiteit. Volgens het onderzoeksbureau Canalys kan deze groeiende complexiteit omgezet worden in veel opportuniteiten voor de channel partners in verschillende activiteitensectoren, zoals beveiliging, Unified Communications, draadloze netwerken.

post-image-3

En voor het kanaal zou het BYOD fenomeen (Bring-your-own-device), waarbij de IT toestellen van de werknemers toegelaten zijn, zelfs eerder een goede zaak zijn. Dat is wat blijkt uit een conferentie die begin deze maand in Singapore gehouden werd  door Nushin Hernandez, Analist bij Canalys. En er zullen nog meer fora volgen.

Zo vermeerdert bijvoorbeeld de mobiliteit het aantal aanvalsvectoren van de cyberboeven, en worden de bedrijfsgegevens kwetsbaarder doordat mobiele toestellen verloren of gestolen kunnen worden. Maar de bereidheid van de gebruikers om zich te voegen naar het veiligheidsbeleid hangt vaak af van de mate waarin zij zich bewust zijn van de risico`s. En dit niveau ligt zeer laag als het gaat over smartphones en tablets.

"De partners hebben de kans om de gebruikers op te voeden, in plaats van hen gewoon een veiligheidsbeleid op te leggen", zo verzekert Nushin Hernandez.

Om het verkoopsteam echt mobiel te maken, moeten de bedrijven ervoor zorgen dat er controle is op de toegang tot de informatie op het netwerk via mobiele toestellen, en dat de toepassingen en data op de netwerken beveiligd zijn. Eenzelfde voorzichtigheid wat de toegang tot informatie betreft zoals het intellectuele eigendom van de bedrijven.

"Uiteindelijk heeft het bedrijf nood aan een beleid dat context-based is, dat rekening houdt met de gebruiker, de gebruikte terminal, de plaats waar hij zich bevindt en de applicatie in kwestie", zo ontleedt N. Hernandez.

Er bestaat echter, zo betoogt Canalys, geen oplossing die op zijn eentje al die verschillende soorten bescherming brengt. En het is daar dat de channel partners een rol moeten spelen, door hun klanten te adviseren welke producten zij het best kunnen combineren voor elk specifiek geval.

Mobiliteit heeft ook een weerslag op de markt van de Unified Communications (UC) waar de fabrikanten voortaan van een wereld met draad moeten overstappen naar een draadloze wereld, zonder dat de gebruikservaring of de productiviteit achteruit mag gaan.

"De behoeften van de gebruikers begrijpen is van strategisch belang om efficiënte UC oplossingen ten kunnen implementeren, en het is daar dat de channel partners hun troef moeten uitspelen: hun unieke kracht bestaat uit hun kennis van de klant", voegt Duncan Clark, Senior Analist bij Canalys eraan toe.

De impact van mobiliteit op het IT ecosysteem zal het onderwerp zijn van twee "Canalys Channels Forum" evenementen, van 8 tot 10 oktober 2012 in Barcelona, en van 30 oktober tot 1 november 2012 in Singapore.

Meer info op www.canalyschannelsforum.com

Show More
Back to top button
Close
Close