Acer wil 2011 vergeten

Een moeilijke persconferentie voor  country manager BNL Marc Pauly, die de slechte resultaten van 2011 moet uitleggen, en het samengaan van de merken Acer en Packard Bell. 

post-image-3

In het voorbije jaar hebben de overstocks van Acer producten erg zwaar gewogen op de resultaten van Acer, vooral dan in de EMEA zone (waaronder de Benelux). "Vergeleken met vroeger was de markt van 2011 totaal onvoorspelbaar, aldus het hoofd van de zone BNL: Kerstmis, de heropening der scholen, de soldenperioden waren niet langer de beste periodes".

In principe heeft Acer schoon schip gemaakt voor 2012. "Wij hebben de stocks moeten opruimen en de organisatie wereldwijd herstructureren". En de facto hebben een van de historische CEO`s, Gianfranco Lanci (die nu bij Lenovo is) en verschillende topmanagers (voornamelijk zijn Italiaanse omgeving) het bedrijf verlaten.

Marc Pauly stelt ook vast dat de prijzen  in volwassen landen zoals het onze zwaar onder druk staan. Wat wel revolutionair is, is dat Acer afstapt van zijn traditionele credo: "nummer 1 worden". Die boodschap wordt vervangen door een nieuwe slogan: "Winstgevend willen zijn".

De laatste wereldwijde cijfers spreken voor zich. Op de eerste plaats staat nog altijd HP, dat zijn strategie omgooide, met 16% van de verkopen. De Chinees Lenovo staat op de tweede plaats, doch had een groei van 23%.  Dell biedt goed weerstand met een groei van 7,8%. Acer moet een zware prijs betalen met een vierde plaats als gevolg van een daling van de verkoop met 18%.

De tandem Acer-Packard Bell heeft ook niet gewerkt. "In 2008 en 2009 was het samengaan rendabel, 2010 was moeilijker, maar 2011 was het toneel van een interne strijd voor het marktaandeel. Met dezelfde kanalen en dezelfde producten. Wij waren vijanden binnen dezelfde groep. Wij hebben heel veel geleerd in 2011 en in de volgende vijf jaar zal dat ons helpen".

Het vervolg is gekend: één enkel team voor de twee merken na het vertrek van het Belgisch directieteam van Packard Bell. Een verkoopsteam blijft echter behouden op ons grondgebied. En voortaan zal het de twee merken vertegenwoordigen.

De positionering verandert echter niet: Packard Bell voor de gebruikers op zoek naar design, en Acer voor technologische gebruikers. Packard Bell zal uitsluitend in B2C verkocht worden, terwijl Acer zowel in B2C als B2B te vinden zal zijn. Acer wijst echter op haar bereidheid om haar volledige aanbod toe te vertrouwen aan het kanaal, zelfs voor de bedrijven (voornamelijk KMO). Marc Pauly wil zo zijn channel geruststellen door het te beloven dat alles nu onder controle is, zowel wat beschikbaarheid als volumes betreft.

2012 zal het jaar van de Channel marketing zijn, gebaseerd op een versterking van de merken om eerder de meer winstgevende high end modellen te verkopen. Een branding versterkt door een sterke aanwezigheid op de komende Olympische spelen, en door de sponsoring van Ferrari van één jaar, zonder te weten of die daarna verlengd zal worden.

Acer rekent ook op zijn Ultrabooks om zijn KMO cliënteel te laten groeien, terwijl het ook zijn "consumer" markt wil behouden. Volgens Marc Pauly richten enkel HP, en in mindere mate Fujitsu, zich echt tot het KMO segment.

Acer verwacht ook een sterke groei in de onderwijswereld, en investeert in Cloud oplossingen.

Acer  is ook te zien op de Belgische online retail markt. "In België staan de virtuele winkels nog ver van de 25% die in Nederland gehaald wordt, maar de verkoop loopt toch. Het is een ontwikkeling die we opvolgen, omdat de online handel een model is waar de druk op de prijzen erg hoog is". Diane Sestig, Marketing Communications Manager stelt de Belgische markt gerust en preciseert dat de Belgische producten zich onderscheiden van de producten verkocht in Nederland door de klavieren en de ondersteunde talen.

Show More
Back to top button
Close
Close