Home/ channel belgium /Nieuwsbrief, zegen of vloek ? Nieuwsbrief, zegen of vloek ? In de communicatiestrategie heeft de nieuwsbrief aka “newsletter” nog steeds zijn vaste plaats. En bedrijven maken er dan ook gretig gebruik ervan om met hun klanten in contact te komen & blijven. 2012-01-10Comment 156791192 Het gebruik van sociale media helpt om de bekendheid van de nieuwsbrief te vergroten, maar dan wel onder de voorwaarde dat de nieuwsbrief volgens de regels van de kunst wordt opgesteld. Vaak is iets dat voor je werkt, evenzeer ook op een gegegeven moment iets dat tegen je werkt. En ook hier treedt sociale media op als accelerator in beide richtingen. Dus om te vermijden dat je klanten razendsnel het hazenpad kiezen doormiddels handig & veelvuldig gebruik te maken van de verplichtte “opt-in” link, hanteer je best de volgende – en bovendien makkelijk toe te passen – vuistregels: 1. Nieuwswaarde: is wat je wil vertellen daadwerkelijk nieuws ? M.a.w. is het nieuws dat je zo graag wil melden, wel interessant genoeg om het de wijde wereld in te sturen ? Of is het enkel een vermelding waard op je website / blog. “Linken” is de boodschap, maar zorg dan ook wel dat al je links werken. Klinkt logisch, maar hier wordt toch regelmatig aan gezondigd. 2. Het oog wil ook wat: Een mooie lay out die visueel aantrekkelijk is, zorgt ervoor, in combinatie met een koptekst die spreekt in “teaser” taal, dat de aandacht van je doelgroep op de juiste artikels gevestigd wordt & blijft.Let wel, niemand heeft baat bij een mooie verpakking als de inhoud op niks trekt ! 3. Frequentie van de nieuwsbrief: 1x per dag of 1x per maand ? Afhankelijk van de hoeveel “nieuwigheden” je kan aankondigen cq te verwerken krijgt, bepaal je best de frequentie. Maar zorg er tevens voor dat je niet nodeloos overmoedig wordt, want zonder aandacht voor punt 1, kan je al snel als “spam” bestempeld worden en gaat je trouw lezerspubliek opt-out als favoriet tijdsverdrijf beschouwen. 4.Respecteer de gekozen frequentie: Als abonnee verwacht je je “post” te ontvangen op de vooropgestelde data. Dit geldt zeker en vast voor betalende abonnees, maar evengoed de gratis versies bezorg je best op het afgesproken tijdstip. Want niks is zo vervelend als een trouwe “fan” te moeten teleurstellen. En die teleurstelling wordt meer en meer gedeeld met de rest van de wereld. 5. Meten is weten: Statistieken vertellen je een hele hoop, zolang de data maar op de juiste wijze verzameld & geïnterpreteerd worden. De zogenaamde click-through rates zorgen ervoor dat je op elk moment kan ingrijpen & sturen waar nodig. Gebruik deze dan ook op in overeenstemming met je frequentie. 6. Zorg voor interactiviteit: Het zogenaamde “Conversation Management” dringt zich meer & meer op. Anticipeer, stimuleer dan ook het gebruik & de bijhorende kracht van de (tweerichtings) communicatie met je publiek. Maar het is meer dan eens noodzakelijk om goed na te denken wat de gevolgen zijn van een “nieuwtje” dat je meedeelt. Probeer in te schatten hoe je publiek gaat reageren. Dit laatste is wellicht het moelijkste, maar mijns inziens de moeite waard als denkoefening.Jan De Bondt, managing partner Channel Reflex Linkedin / Twitter Show More Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address