Home/Mobile marketing/Youtubers zetten advertentie-inkomsten opzij en bouwen bredere merken Youtubers zetten advertentie-inkomsten opzij en bouwen bredere merken In een recent artikel op TechCrunch wordt duidelijk dat steeds meer makers op YouTube niet langer volledig vertrouwen op advertentie-inkomsten, maar actief werken aan diversificatie van hun inkomstenstromen. 2025-10-20Comment De advertentie-inkomsten van YouTube-kanalen blijken uitdagender dan ooit: het platform voert frequente updates door in beleid en algoritmes, wat ervoor zorgt dat makers soms geen geschikte advertenties krijgen of tijdelijk geen inkomsten zien. Daarnaast is er de constante afhankelijkheid van één platform wat risico’s met zich meebrengt op het moment dat dat platform het speelveld verandert. Makers die het anders doen Enkele markante voorbeelden illustreren hoe makers zich omvormen tot ondernemingen: Jimmy Donaldson (alias MrBeast) heeft zijn snack-merk Feastables uitgebouwd: de “MrBeast Bar” genereerde meer dan $10-miljoen in de eerste 72 uur en Feastables draait inmiddels rond $250-miljoen omzet in 2024 — waarbij de media?activiteiten verlies lijden. Emma Chamberlain startte haar koffie-merk Chamberlain Coffee en behaalde in 2023 zo’n $20-miljoen omzet, met de verwachting om in 2025 boven $33-miljoen uit te komen. Ook in de beauty- en lifestyle-sector zie je succesvolle diversificatie: denk aan Michelle Phan met haar lijn EM-Cosmetics of Huda Kattan met Huda-Beauty. Wat betekent dit voor merken en content-professionals? Voor merken, marketeers en content-makers liggen er meerdere belangrijke lessen: Investeer in eigen producten of diensten die losstaan van het platform-algoritme. Bouw een merkidentiteit die verder gaat dan alleen content: merchandise, F&B, fysieke retail, apps, enzovoort. Zie de content-creatie als middel, niet als enige inkomstenbron. De kern kan liggen in een product of dienst die schaalbaar is. Houd rekening met risico’s van platformafhankelijkheid: beleidswijzigingen of algoritmewijzigingen kunnen plots leiden tot verlies van inkomsten. De content-creators van vandaag transformeren zichzelf steeds vaker tot merken of bedrijven. De tijd van “Ik maak video’s en verdien advertentie-inkomsten” is steeds vaker voorbij. In plaats daarvan zien we makers die strategisch hun eigen merken bouwen en zo meer controle en schaal realiseren. Voor de sector betekent dit dat de focus verschuift: van puur contentcreatie naar ondernemerschap, branding en productontwikkeling. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address