Turbulentie voor de online abonnementseconomie

Online diensten zijn in opkomst. Maar de helft van de Belgen is van plan het aantal digitale abonnementen te verminderen. In een context waarin de deeleconomie in België een aanzienlijke groei doormaakt. Analyse.

post-image-3

Uit een onderzoek van het financiële platform Adyen onder 1.000 Belgen blijkt dat drie op de vier Belgische consumenten (76%) zich abonneren op onlinediensten zoals televisie of muziek. Gemiddeld heeft iedere consument drie abonnementen.

En het zijn jongeren van 18 tot 24 jaar die de meest enthousiaste gebruikers van digitale diensten zijn, met gemiddeld 3,5 abonnementen per persoon. Maar in een context van crisis zegt bijna de helft van de respondenten (43%) dat ze het aantal abonnementen willen verminderen.

Online abonnementen in overvloed

HelloFresh, Poppy Mobility, Kinepolis, Spotify… Onze samenleving evolueert steeds meer richting een online abonnementseconomie”, legt Julien Marlier, Adyen Country Manager voor de Benelux, uit.

Terwijl televisie de digitale abonnementen domineert met 61% van de abonnementen, trekken muziekstreamingplatforms nu 49% van de Belgische consumenten aan. Dit wordt gevolgd door prioriteitsdiensten, zoals Amazon Prime of Bol Select (48%), die snellere of betere bezorgopties bieden. Ook maaltijdboxen (34%) en sportschoolabonnementen (40%) zijn zeer succesvol.

Voor handelaren, vervolgt Julien Marlier, “betekenen deze abonnementen een kans om duurzame klantrelaties op te bouwen, op voorwaarde dat ze een echte toegevoegde waarde bieden. Voetbalclub RSC Anderlecht lanceerde onlangs een maandabonnement, een primeur in België, dat meteen enthousiasme teweegbracht, vooral onder studenten.”

Geweldige kansen voor bedrijven en handelaars

Volgens het onderzoek overweegt bijna 40% van de Belgische online retailers een abonnementsdienst te lanceren.

Maar in een context van overvloed aan aanbod is er geen sprake meer van het aanbieden van eenvoudige diensten. “Een vlotte betaalervaring is bijvoorbeeld cruciaal om consumenten aan te trekken”, legt de expert uit.

Zo zegt 70% van de Belgen dat ze niet zouden overwegen om een ??abonnement af te sluiten als de betaalmethode van hun voorkeur niet beschikbaar zou zijn.

Het is essentieel dat klanten zich gemakkelijk kunnen abonneren op terugkerende betalingen”, waarschuwt Julien Marlier.

Gebruiksgemak, keuzevrijheid en vertrouwen zijn sleutelelementen. Bedrijven die abonnementen aanbieden moeten de consument centraal stellen in hun strategie. Als ze dat niet doen, zal de langetermijnrelatie die ze hopen op te bouwen van korte duur zijn, zo blijkt uit het onderzoek”, waarschuwt de specialist.

De opkomst van de deeleconomie

Tegelijkertijd kent de online deeleconomie een aanzienlijke groei in België. Zo heeft Poppy Mobility vandaag ruim 200.000 gebruikers voor een wagenpark van 1.000 deelauto’s en 2.000 scooters.

Volgens het onderzoek is 41% van de consumenten al geabonneerd op een vervoersdienst, zoals deelauto's.

Bovendien heeft 12% van de respondenten toegang tot gedeelde laadstations.

Back to top button
Close
Close