De DMA wordt van kracht: wat kunnen we verwachten?

Woensdag 6 maart zijn de gewoonten van de tech-giganten en van de Europese gebruikers in hun digitale omgeving veranderd doordat de Digital Market Act (DMA) van kracht werd.

post-image-3


Het is zover : de nieuwe Europese regelgeving is in werking getreden. Als de Big Tech hun activiteiten op ons continent willen verderzetten, dan zullen zij zich moeten houden aan de nieuwe eisen van de Europese Unie, zoniet moeten zij boetes betalen die tot 20% van hun wereldwijde omzet kunnen bedragen.

Deze historische vernieuwing moet de digitale ruimte rechtvaardiger maken door de invloed van deze “digitale reuzen" te beperken, wat zal leiden tot belangrijke veranderingen in hun praktijken en die van de gebruikers.

De beperkingen voor Google
De DMA wil een eerlijke concurrentie invoeren door de ‘gatekeepers’ te verhinderen om hun eigen diensten op hun platform voor te trekken. Dat gaat met name bij Google de kaarten anders schudden. Maar wat zal de impact zijn voor de gebruikers?

  • Bij de zoekresultaten zullen Maps, Google Flight en YouTube verdwijnen.
  • Voortaan hebt u toegang tot de verschillende diensten zonder een Google-account te moeten hebben.
  • Ook zullen gebruikers alle vooraf geïnstalleerde apps op hun toestellen kunnen verwijderen.


Meta: een scheiding tussen zijn platformen
Deze nieuwe wet verplicht de Amerikaanse gigant om de banden tussen zijn verschillende platformen te verbreken.

  • Voortaan kan u Messenger gebruiken zonder een Facebook-account te moeten hebben.
  • U kan uw Instagram-account loskoppelen van uw Meta-account.
  • U kan weigeren dat informatie gedeeld wordt tussen de verschillende platformen.
  • U zal ook op WhatsApp kunnen communiceren via Messenger of Signal, alhoewel deze functie nog niet meteen effectief zal zijn.


Apple: het einde van een monopolie
De impact zal voelbaar zijn achter de schermen vanhet merk en bij zijn ontwikkelaars. Na de inwerkingtreden van deze nieuwe regelgeving, zullen dat Europese gebruikers van Apple:

  • Apps kunnen downloaden vanuit andere app-winkels buiten de App Store van Apple.
  • Gebruik maken van andere betaaldiensten dan Apple Pay.


Het lijken heel wat veranderingen te zijn, met een grote impact voor bedrijven en gebruikers. Maar misschien is het nog niet voldoende. Daarom zal de Europese Unie deze veranderingen in de volgende dagen nauwkeurig in het oog houden. Als zij meent dat de nieuwe regels niet volstaan, dan zal zij het initiatief nemen om de GAFAM te verplichten nieuwe wijzigingen aan te brengen.

Back to top button
Close
Close