DMA: er verandert heel wat voor de GAFAM-gebruikers

De Digital Markets Act (DMA) zal heel wat gevolgen hebben voor de GAFAM en hun gebruikers, met name voor het kiezen van de standaard browser, de interoperabiliteit van de berichtendiensten en de alternatieven voor de App Store.

post-image-3

Op 6 maart treedt de Digital Markets Act (DMA) in werking. Die verplicht de digitale giganten te voldoen aan nieuwe regels die anticoncurrentiële praktijken willen bestrijden. Deze wet wil de kwaliteit van de online opzoekingen verbeteren voor de Europese gebruikers en eerlijke concurrentie verzekeren voor de kleine bedrijven.

Tweeëntwintig platformen worden getroffen door deze veranderingen, waaronder Google, Amazon, Apple, Meta, Microsoft en ByteDance. De nieuwe regels zijn van toepassing op een hele waaier diensten, gaande van berichtendiensten tot sociale netwerken en zoekmachines. Waarop deze veranderingen concreet zullen uitdraaien blijft nog te bezien.

De besturingssystemen
De DMA vereist dat Android en iOS de deur openzetten voor andere browsers dan Safari en Google Chrome, zodat gebruikers hun standaard browser kunnen kiezen. Hierbij is het belangrijk op te merken dat het toepassingsgebied van deze wet niet beperkt is tot smartphones, maar ook grote spelers betreft zoals Windows, dat zich ook moet voegen naar de nieuwe regels.

Zoekmachine: gedaan met het promoten van Google-producten
Als onderdeel van het beleid om het ecosysteem van de GAFAM te breken, wordt Google verplicht om verschillende wijzigingen aan te kondigen die een directe impact hebben op de gebruikerservaring. De prijsvergelijker Google Shopping zal niet meer bevoordeeld worden en de gebruikers kunnen zelf kiezen of de verschillende diensten van de groep met elkaar mogen communiceren of niet.

Apple mag zich niet meer beperken tot de App Store
Op 25 januari heeft de Amerikaanse gigant aangekondigd dat ontwikkelaars hun apps op andere platformen kunnen aanbieden. Deze nieuwe mogelijkheid is echter niet gratis: een heffing van 50 cent per jaar en per app is van toepassing.

Meta en Messenger worden gescheiden
Deze veranderingen hebben een rechtstreekse invloed op de vier belangrijkste sociale media, namelijk TikTok, LinkedIn, Instagram en Facebook. Meta is echter de enige die de maatregelen bekendgemaakt heeft die het vanaf maart zal toepassen. De gebruikers zullen toegang hebben tot Marketplace en Messenger zonder daarom een account te moeten hebben op het sociale netwerk, en zij kunnen de koppeling van hun gegevens tussen deze diensten beperken. Facebook en Instagram zullen bovendien onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren als de gebruiker dat wil, en de data zullen niet langer tussen beide toepassingen gedeeld worden.

Nieuwigheden bij Messenger en WhatsApp
De DMA (Digital Markets Act) verplicht voortaan de interoperabiliteit van berichtendiensten. Dat betekent dat gebruikers van Messenger en WhatsApp voortaan in hetzelfde gesprek kunnen communiceren met gebruikers van de andere boodschappendiensten.

Back to top button
Close
Close