Twitter veroordeeld tot 150 miljoen dollar boete wegens het gebruik van de data van zijn gebruikers voor reclame

Het bekende sociale netwerk zorgt opnieuw voor opschudding, deze keer omwille van het gebruik van data. Twitter werd immers veroordeeld door de FTC omdat het de authenticatiegegevens van zijn gebruikers aangewend heeft voor publiciteitsdoeleinden.

post-image-3

De Federal Trade Commission (FTC) maakte op 25 mei 2022 bekend dat zij Twitter veroordeelde tot een boete van 150 miljoen dollar. Tussen 2014 en 2019 heeft het sociale netwerk namelijk de e-mailadressen en telefoonnummers van meer dan 140 miljoen gebruikers in hande gekrege. Maar op geen enkel moment werden de gebruikers verwittigd dat hun gegevens gebruikt zouden worden om de adverteerders te helpen bij een betere targeting van hun klanten. Er was enkel een akkoord afgesloten tussen de adverteerders en Twitter. Dankzij de inloggegevens konden de adverteerders doelgerichte reclame rechtstreeks verzenden op basis van de informatie die zij over de persoon ontvangen hadden.

Naar aanleiding van de beschuldigingen heeft Twitter verklaard dat het niet opzettelijk de gegevens van de gebruikers gekoppeld heeft met zijn adverteerderslijst. Dat excuus werd niet ernstig genomen door de FTC, die besliste om Twitter tot een boete te veroordelen.

Het sociale netwerk moet nu een andere authenticatiemanier aanbieden dan het telefoonnummer. De FTC wil ook dat de gebruikers verwittigd worden bij foutief gebruik van hun gegevens, dat een vertrouwelijkheidsprogramma wordt uitgerold en dat de FTC direct op de hoogte gebracht wordt bij een inbreuk.

Back to top button
Close
Close