EIB & DPG Media Group: €100 miljoen voor verdere digitalisering van mediaplatformen in België en Nederland

De Europese Investeringsbank (EIB) heeft met DPG Media Group een kredietovereenkomst gesloten voor een bedrag van 100 miljoen euro. Deze overeenkomst kadert in een groot investeringsstraject van DPG Media Group ter waarde van 244 miljoen euro, waarbij het bedrag aangewend zal worden voor de ontwikkeling van DPG’s digitale mediaplatformen in België en Nederland. Enerzijds met deze financiering de digitale vertaling van bestaande merken en media versneld worden, anderzijds zal het geld aangewend worden om nieuwe, veilige en kwaliteitsvolle digitale netwerken te creëren voor adverteerders en consumenten.

post-image-3

 

Via de voorgenomen innovaties moeten de platformen van DPG Media in staat zijn om op een hoogkwalitatieve manier lokale content te verspreiden en nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie te integreren. Daarnaast is het de ambitie dat deze nieuwe ontwikkelingen bijdragen aan een transparantere en veiligere advertentiemarkt. De investeringen, die doorlopen tot en met 2023, moeten DPG Media Group helpen om haar competitieve, lokale positie in het globaliserende medialandschap te behouden.

Het Europese medialandschap wordt immers steeds competitiever en meer digitaal gedreven waarbij internationale techgiganten een steeds grotere en meer dominante rol spelen. Zowel op de advertentiemarkt als op vlak van content-distributie ervaren lokale mediabedrijven een toenemende concurrentie van deze internationale techbedrijven.

Kris Peeters, vicevoorzitter van de EIB: “Digitalisering is een hoofdprioriteit voor Europa, en daarbij zijn zowel toegankelijkheid als veiligheid belangrijke punten. Het huidige medialandschap is almaar competitiever, hetgeen het belang van investeringen in innovatie en digitalisering nog eens onderstreept. Een operatie als deze maakt nog eens duidelijk hoe belangrijk en interessant EIB-financiering voor Europese bedrijven kan zijn, van de medische technologiesector tot aan KMO’s, of een groot mediabedrijf als DPG. We zijn erg blij DPG Group met deze financiering te kunnen ondersteunen in het verder digitaliseren van zowel hun productieaanbod als de advertentiemarkt.”

Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media Group: "Als mediaspeler in België en Nederland zetten wij dagelijks in op kwalitatieve, betrouwbare en lokale content. Wij investeren continu in onze nieuwsredacties die de vinger aan de pols houden bij wat leeft in beide landen. Maar wij willen onze consumenten tevens de beste gebruikservaring geven op al onze digitale platformen. Daarom is het noodzakelijk dat we extra investeren in al deze platformen, zowel in de nieuwsplatformen als AD.nl en HLN.be als de videoplatformen VTM GO en Streamz.

Tot slot bouwen wij elke dag aan ons eigen trusted web, een digitaal netwerk dat al onze sterke merken verbindt en dat voor adverteerders een veilig, kwalitatief alternatief is voor het open web dat technologisch gedomineerd wordt door onder meer Google en waar fake news steeds vaker een kwalijke rol speelt. Binnen het DPG Media trusted web kunnen adverteerders op een efficiënte manier de meerderheid van de bevolking in België en Nederland bereiken of juist heel gericht adverteren door de data die we hen kunnen aanbieden. We zijn verheugd dat we in dit investeringstraject kunnen samenwerken met de Europese Investeringsbank dat garant staat voor een duurzaam, financieel beleid."

Back to top button
Close
Close